היו ימים שבנו בירושלים
היו ימים שבנו בירושליםצילום: קובי גדעון. פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע המשנה לראש עיריית ירושלים, דב קלמנוביץ' כי אכן ישנה הקפאת בנייה ותלות באישורים בלתי סבירים על כל מקבץ יחידות דיור שמאושר לבנייה, ומציאות שכזו לא תוכל להימשך אם ישראל רוצה להמשיך ולראות בירושלים עיר הבירה שלה.

"מעבר לספינים התקשורתיים על דיווח שיש הוראה מלשכה כזו או אחרת לבנות בירושלים, עצם המציאות שבה בבירה של המדינה היהודית לא בונים בצורה חופשית מהווה סימן שאלה על היותה עיר בירה למדינה היהודית. אם לא ניתן לבנות בחופשיות כפי שהיה לפני 5 או 8 שנים הדבר מהווה סימן שאלה לגבי ריבונותינו בעיר הזו", אומר קלמנוביץ' המחריף ואומר כי "העיר הזו לא תישאר עיר בירה אם לא ישתחררו מהתפיסה שבה צריך לקבל אישור מראש הממשלה על כל בנייה".

ומה לגבי האילוצים המדיניים? והשיקולים הביטחוניים? והלחצים מארה"ב? על כלך אלה משיב קלמנוביץ' ואומר: "אני כבר 7 דורות בירושלים. ראיתי את ירושלים בחלוקתה ובאיחודה. כל שלטון המערך, ימי טדי קולק, לא חשו ולא אמרו כלום על בניית שכונות כמו נווה יעקב ואחרות. בנו ואיכלסו גם בתקופת המערך. היו פיגועים ופיצוצים עם עשרות הרוגים ולא חששו ולא אמרו דבר. רק בשלטון ימין מתחילים לחשוב על אובמה ועל אחרים, אז אולי אנחנו לא עיר בירה. ממילא מדברים כל הזמן על שאלת הקונצנזוס של ירושלים ואנחנו מכריזים טוב מאוד בתקשורת על כך שירושלים שלנו, אבל אם היא שלנו למה אנחנו לא בונים בה? אם אנחנו לא בונים אז אולי היא לא שלנו".

כשנשאל לפתחו של מי צריך להניח את השאלה הזו הוא מצביע על שני אישים: "הדבר באחריותם של שני אנשים - ראש הממשלה וראש העירייה. ראש הממשלה צריך להפגין עצמאות וחופש ולא להסתפק רק בהצהרות אלא להביא לגידול של 4000 יחידות דיור בכל שנה. זה לא קורה כבר עשר שנים. נצח נצחים זה לא רק הצהרות אלא מעשים. כל פעם שמשחררים כמה מאות יחידות דיור כולם צוהלים ושמחים. זו העיר שלנו כבר הרבה שנים. זה לא צריך להיות כך. צריך לזרז תהליכים באופן מהר יותר, חזק יותר, אמוני יותר וימני יותר".

על פעילותו שלו נגד המציאות שעליה הוא קובל, אומר קלמנוביץ': "אני חבר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ואני שוב ושוב כועס ומדבר על הצורך להעלות את העניין על סדר היום. אני מנהל מלחמה שהיא מיותרת. אני לא צריך להילחם. אני פונה לשרים ומשרדים כמו משרד השיכון. למה צריך אישור של לשכת ראש הממשלה כדי לאשר יחידות דיור בוועדה המחוזית? בראשון לציון או בתל אביב צריך את אישור של לשכת ראש הממשלה כדי שוועדה מחוזית תעלה את הבנייה על סדר היום? כשמדובר בבניה ערבית, לשכת ראש הממשלה מאשרת וממהרת להראות לאמריקאים שהנה אנחנו בונים לערבים, כאילו על כל דבר צריך להצדיק את עצמנו בפני האמריקאים".

קלמנוביץ' שב ומדגיש כי מדובר במציאות שלא הייתה במשך כל שנות שלטון השמאל בירושלים. "כשטדי קולק היה ראש עיריית ירושלים בנו עשרות אלפי יחידות דיור ואף אחד לא מצמץ, למרות כל הפיגועים הקשים שהיו. העיר הזו הלכה ונבנה, ופתאום בהינף יד הכול נעצר. שלא יספרו לי על כמה יחידות פה ושם. זו לא ירושלים הבנויה שאליה אנחנו מתפללים. הגיע הזמן שתוסר ההקפאה לחלוטין והעיר הזו תתנהל כעיר ריבונית בכל דבר ועניין, בדיוק כמו תל אביב וראשון לציון".

באשר לסיכוי שהוא עצמו כאישיות בכירה בירושלים יפגין כדוגמת מועצת בית אל מול משרד ראש הממשלה, הוא משיב ואומר: "יש עליי לחצים גדולים לעשות את זה, אבל אני לא ראש עיר או מועצה. אם הייתה לי אפשרות הייתי קורא למועצת עיריית ירושלים לעבור מול משרד ראש הממשלה ולעשות בדיוק כמו שי אלון, וכל הכבוד לו ולראשי מועצת יש"ע".