קולות של תקווה - תחנת הרדיו של האסירים

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ונציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר עפרה קלינגר, חנכו היום (שני) את תחנת הרדיו 'רדיו פוקוס' בבית הסוהר איילון.

מדובר בתוכנית שיקום חדשנית שמקורה באנגליה, הפועלת כבר במספר מדינות בעולם. אסירים שעברו הכשרה להפעלת תחנת רדיו (עריכה, תחקיר, הגשה והפקה), בהדרכה ופיקוח של צוות מקצועי קבוע, משדרים תכנים עבור אסירים אחרים במטרה לגייסם לתהליכי שיקום ושינוי.

האסירים המשתתפים במיזם מתחייבים ל-12 חודשי שהייה בתחנה, ולטיפול ייעודי בעבירות בגינן הם מרצים עונש. הרדיו משודר במעגל סגור (ולא בתדרים דרך האוויר) לאסירים בבתי הסוהר והתכנים עוסקים בלקיחת אחריות אישית, תקשורת בינאישית, אתיקה, קוד התנהגות נורמטיבי וכדומה.

השר ארדן הביע את שביעות רצונום מהמיזם. "לתפיסתי פעולות שיקום חייבות להיות מרכיב מרכזי בפעילות שירות בתי הסוהר. במיזם הזה אנו מנסים לתת קול למי שהקול שלו לא יכול להישמע בחוץ כי אנחנו יודעים שהפעילות הזאת תגדיל את הסיכוי שכשישתחרר ישתלב מחדש בחברה. אנו פועלים ליישם מודלים חדשניים לשיקום האסירים".

"כל מעורבות למען הזולת, בעלי חיים או הסביבה יכולה לסייע לאסיר להשתקם ולחזור לחיים רגילים לאחר שחרורו מהכלא ומי שירוויח מכך זו החברה בישראל", הוסיף השר ארדן.

נציבת בתי הסוהר, רב גונדר עפרה קלינגר אמרה, "אצלנו בשב"ס מאמינים ותמיד האמינו, כי מי שרוצה ויכול להיות בר השפעה מיטיבה על האחר, מי שרוצה לתרום ללא תמורה, ילמד כי הרווח הצפוי לנפשו עולה על כל תועלת וסיפוק מידי וזמין. איננו שופטים, איננו שוטרים - אנו סוהרים. מתפקידנו לתת הזדמנות. תפקידנו להשיב לחברה אנשים עם סיכויים טובים יותר".

במהלך הטקס דיבר אחד האסירים המשתתפים בפרויקט ותיאר את התהליך שעוברים המשתתפים. "אפשר לעשות שינוי ואפשר גם אחרת. אני מנסה לעשות זאת בצורה תקשורתית וצנועה. אני לא חכם גדול, אלא רק צינור להעביר את זה הלאה. אני מספר את הסיפור שלי וקורא מפה לאסירים בתחילת הדרך להתגייס לשינוי ולתהליך שיקום".