התערוכה "השומרונים הטובים מפולין" המוצגת בימים אלו במטה האיחוד האירופי בבריסל, מתמקדת בסיפור הגבורה של בני הזוג יוזף וויקטוריה אולמה, תושבי הכפר הקטן מארקובה בדרום מזרח פולין, שהוצאו להורג על ידי הנאצים לאחר שהסתירו יהודים במהלך השואה.

בני הזוג אולמה התגוררו במארקובה עם ששת ילדיהם הקטנים, כאשר בסתיו 1942 הגיעו לביתם בני זוג יהודים מהעיר הסמוכה לאנצוט שביקשו להסתתר מפני הנאצים. בני הזוג אולמה הסכימו להסתיר את בני הזוג היהודים בביתם תוך סיכון חייהם.

לאחר מכן הסכימו בני הזוג הפולנים להסתיר בביתם יהודים נוספים שביקשו מחסה מפני הנאצים. לאחר כשנה גילו הנאצים את היהודים שהסתתרו במרתף ביתם של בני הזוג אולמה, והוציאו להורג שמונה מהיהודים ולאחר מכן רצחו את בני הזוג אולמה, למרות שויקטוריה הייתה בחודש השביעי להריונה, וירו למוות גם בששת ילדיהם של בני הזוג.

בשנת 1995 הכיר מוזיאון "יד ושם" בבני הזוג אולמה כחסידי אומות העולם, כאשר גם הכנסייה הקתולית מנהלת בימים אלו את הליך הכרזתם כ"קדושים". סיפורם של בני הזוג אולמה הפך לאחד הסיפורים המזוהים ביותר עם גבורתם של חסידי אומות העולם בפולין, כאשר בשנה שעברה נפתח במארקובה מוזיאון לזכרם, בבית בו התגוררו.

התערוכה בבריסל מציגה גם מקרים נוספים של סיוע ליהודים בזמן השואה על ידי פולנים קתולים, והיא הגיעה למטה האיחוד האירופי לאחר שהוצגה בחודשים האחרונים ב-24 מדינות.