שואה
שואהפלאש 90

מעל 250 יצירות אומנות יקרות במיוחד שנגזלו מיהודים על ידי הנאצים במהלך השואה, לרבות תמונות שצויירו על ידי האמנים קלוד מונה, מאטיס ורודן, יוצגו החל מהתאריך 3 בנובמבר במוזיאון העירוני בבון, גרמניה.

בשנת 2012 גילו השלטונות הגרמניים אוסף עצום שכלל מאות יצירות אמנות יוקרתיות בביתו של קורנליוס גורליט, בנו של אספן האמנות הגרמני הילדברנד גורליט שהיה מקורב להיטלר ורכש מהשלטונות הנאציים את יצירות האמנות שנבזזו מהיהודים בשואה. שוויים של מאות יצירות האמנות שנמצאו בבית במינכן הוערך בכמיליארד יורו, והרשויות הגרמניות החליטו להחרים את היצירות שנמכרו להילדברנד גורליט על ידי היטלר ומקורביו במחיר נמוך בהרבה מערכם האמיתי.

כעת החליט המוזיאון העירוני בבון להציג לפחות 250 מיצירות האמנות הגנובות בתערוכה בשם "גורליט: גניבת האמנות הנאצית והשלכותיה" שתיפתח בחודש נובמבר.

אוצרי המוזיאון טוענים כי אחת המטרות מאחורי פתיחת התערוכה היא לנסות ולאתר את הבעלים או היורשים של חלק מיצירות האמנות שנגנבו על ידי הנאצים.

"תשומת הלב החדשה שתינתן ליצירות עשויה להביא לפניות חדשות. עם זאת, באותו הזמן אנו לא מצפים כי מישהו יגיע לתערוכה ופתאום יטען כי יצירת האמנות היתה תלויה בביתו של אחד מקרובי משפחתו בעבר", אמר ריין וולפס, מנהל המוזיאון בבון.

חלק מיצירות האמנות שנמצאו בביתו של גורליט כבר הוחזרו בשנים האחרונות לבעליהם החוקיים, לרבות ציורים של אנרי מאטיס שנבזזו מסוחר אמנות יהודי מפורסם בשם פול רוזנברג.