ד"ר אדם קלין-אורון
ד"ר אדם קלין-אורוןצילום: מולטימדיה, מכון ון ליר

תחת הכותרת 'תנועות דתיות חדשות' יתקיים במכון ון ליר שבירושלים בראשית החודש הבא כנס עולמי בו יתארחו למעלה ממאה חוקרים מהארץ ומהעולם והדיונים בו יתמקדו בתנועות דתיות הנחשבות במקומות שונים ככתות. בין השאר מדובר בסיינטולוגיה, המורמונים, לב טהור ואפילו... חב"ד.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד ממארגני הכנס האנתרופולוג ד"ר אדם קלין-אורון, חוקר תופעות דתיות חדשות. בפתח דבריו מציין ד"ר קלין-אורון כי במהלך הכנס ידונו המשתתפים בתופעת התנועות הדתיות החדשות בעולם כאשר הדגש הוא היחס למקומות קדושים ולהיסטוריה מקודשת.

בהקשר זה יידון האופן בו מתייחסות התנועות הנידונות לראשית ולסוף העולם ובין השאר יתקיים פאנל ממוקד על ירושלים, שחרגה מגבולות היהדות ובמקומות מסוימים ובדתות מסוימות נחשבת לביטוי של רעיון תיאולוגי ופחות ציון מקום גיאוגראפי.

"ירושלים, למרות שהיא עיר שנמצאת במקום זניח בעולם הרי שבתפיסה הדתית זה לא המצב. מדובר בתפיסה דתית שמדברת על ירושלים כמושג, כציר העולם, כאבן השתייה שממנה נוצר העולם כפי שמוכר בנצרות ובאיסלאם ובתנועות שוליות יותר".

בין השאר יעסקו המשתתפים ביחס לראשית ההיסטוריה ולקיצה, האם בגאולה או באפוקליפסה או אולי אפוקליפסה שתביא לגאולה, גאולה שתבוא דרך מקום ספציפי ועוד.

הדוברים יעסקו בשאלת הולדתם והתפתחותם של רעיונות דתיים ובין השאר תהיה התמקדות בקבוצות הנוגעות ליהדות כדוגמת קבוצות הקבלה החדשניות כ'מרכז לקבלה' ו'בני ברית', ובהקשר זה מזכיר ד"ר קלין-אורון כי "במרכז לקבלה לא צריך להיות יהודי ושם וב'בני ברית' אין צורך בשמירת מצוות", ועם זאת מדובר בתנועות שהושפעו מיהדות בשונה מתנועות כמו הסיינטולוגיה והארי קרישנה ואף תנועה חדשה ששמה 'שנים עשר השבטים' שמעבר לשמה המצלצל כמי שנבע מהיהדות אין לה קשר ליהדות בפועל.

בהמשך השיחה עם ד"ר קלין-אורון עלתה שאלת היחס לכתות, מה מגדיר קבוצה ככת, מה מבדל אותה מכל קבוצת מאמינים אחרת וכיצד יש לנהוג עמה. לדבריו מדובר בשאלה שהשפיעה רבות על החוקרים השונים, אך מאחר ומדובר בשאלה שהשלכותיה נוגעות לפוליטיקה הרי שהמחקר לא מבקש לחוות דעה על הפוליטיקה אלא להנגיש את המידע הרלוונטי לצורכיהם של העוסקים בדבר, בין השאר מקבלי ההחלטות.

על ההגדרה המקובלת של מושג הכתות כקבוצה בה יש יחסי מרות וניצול, אומר קלין-אורון כי ניצול סמכות, כפי שהתברר לא פעם, אינו רק נחלת כתות ותנועות חדשות והיו לא מעט מקרים בהם ילדים ונשים נוצלו בידי בעלי שררה רוחנית כזו או אחרת, גם אם מדובר בדתות ממוסדות.

הגדרת המושג דת מעלה שאלות גם ביחס לקבוצות פטריכיאליות משפחתיות שגם בהן יש ממד של ניצול והכפפת מרות כבמקרה גואל רצון, ומנגד גם בקבוצות רוחניות המתאפיינות בהסתגרות ללא קשר דתי כזה או אחר. קלין-אורון מציין כי לעיתים אנשים לוקחים גם תחביב למקום קיצוני בו התחביב הופך למרכז עולמם ומוציא אותם מאיזון מקובל.

באשר לאיזכורה של תנועת חב"ד במהלך הכנס, מבהיר ד"ר קלין-אורון כי אין מגמה לעסוק בחב"ד בממוקד, ועם זאת באירוע יופיע פרופ' יורם בילו שכתב על חב"ד את מחקרו האחרון "והוא מראה נקודה מעניינת שגם קבוצה דתית ותיקה יכולה לעבור שינוי עם הסתלקותו של האדמו"ר השביעי".

בהקשר זה עולה שאלת החלוקה לפלג הגאולי משיחי לבין החלק האחר בתנועת חב"ד, ועל כך אומר ד"ר קלין-אורון כי "אחד הדברים המדהימים הוא שלמרות הוויכוח הפנימי הם תנועה מאורגנת שפועלת ברחבי העולם בסדר מופתי שניתן רק לקנא בהם".