ח"כ דוד ביטן
ח"כ דוד ביטןצילום: Miriam Alster/Flash90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק החברות הממשלתיות - כשירות לכהונה כדירקטור בחברה ממשלתית – שזכה לכינוי המפוקפק 'חוק הג'ובים', של חבר הכנסת דוד ביטן.

ח"כ ביטן אמר כי הצעת החוק נועדה לתקן עיוותים. "אם שר התחבורה יגיש מועמדות לדירקטור ויביא איתו שמונה שנים של ניסיון כשר – שנים אלו לא יוכרו. עיוות שני, אנשים פוליטיים מנהלים בפועל את המדינה אך כשמתמודדים הם נדרשים להציג כישורים מיוחדים אפילו לחברה הספציפית. התוצאה שהם כמעט לא יכולים להתמנות ובמקומם ממונים צעירים שעבדו כעוזרים וסגנים באגף התקציבים".

הוא הוסיף כי "הצעת החוק לא פוגעת בדבר החשוב ביותר שהוא הדרישה לכישורים לתפקיד דירקטור. גם לאחר אישור החוק, השרים לא יוכלו ללא שווידאו שיש למועמד את הכישורים המתאימים. זה לא חוק הג'ובים זו עבדות. אין פה ג'וב יש פה אחריות אישית שמוטלת על הדירקטור. הביקורת על החוק הרצון להמשיך את שלטון הפקידות".

ח"כ יעל גרמן טענה נגדו כי מדובר בחוק שפוגע במינהל התקין. "הוא מבקש לבטל את הסעיף המדבר על כך שהוועדה לא תמנה דירקטור 'כאשר יש לו זיקה אישית עסקית ופוליטית' אתם רוצים למנות אותם? זוהי שחיתות זהו חוק ג'ובים. אתם השרים קובעים שאתם השרים תוכלו להיות דירקטורים. לא יכול להיות שהשרים ייקבעו לעצמם הטבות. החברות תהינה לא יעילות ומושחתות".

ח"כ דוד ביטן השיב, "השחיתות האמיתית היתה כשלפיד היה שר אוצר והקים את נבחרת הדירקטורים. היה ניתן למנות את אנשי 'יש עתיד' כי אין אצלם מרכז מפלגה, אבל לא אנשי ליכוד שהיו חברי מרכז מפלגה".

בעד הצעת החוק הצביעו 41 חברי כנסת ו-25 התנגדו. הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה שתכין את החוק לקריאה ראשונה.