אלוף יואב (פולי) מרדכי
אלוף יואב (פולי) מרדכיצילום: דובר צה"ל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, קיים הערב (רביעי) שיחה בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו בערבית.

הוא השיב לפניות אישיות שנשלחו בימים האחרונים על ידי תושבים פלסטיניים מעזה ומאזור יהודה ושומרון וגם לעוקבים ממדינות ערב, כגון: סוריה, עיראק, מצרים ירדן ולבנון. תוך פחות משעה צפו בסרטון למעלה מ 20 אלף איש.

המתאם ציין בשידור כי התקבלו אלפי פניות בנושאים שונים. הוא אמר לצופים, "אנו פועלים מדי יום לקידום צעדים שיבטיחו שגשוג ורווחה עבור כלל תושבי יהודה ושומרון. אך, קידום צעדים אלה יתאפשר רק כאשר המצב הביטחוני יציב והשקט האזורי נשמר. צעדים בוני אמון מחייבים יצירת אמון הדדי".

פנייה מיוחדת התקבלה מאחמד המתגורר בג'נין. הוא סיפר שהוא נכנס לעבוד בישראל ללא אישור וביקש לדעת איך יוכל לעבוד בישראל עם אישור. אחמד ציין שאיננו נשוי ומעוניין לעבוד בישראל כדי שיוכל לפרנס את משפחתו, לאור העובדה שהוא עומד להתחתן.

האלוף עדכן את אחמד כי אין צורך להיות נשוי כדי לקבל היתר לעבודה בישראל ובירך אותו לקראת חתונתו.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים השיב גם למחמוד מהכפר צוריף, אשר טען כי שילם אלפי שקלים לעורכי דין לצורך הסרת מניעה ביטחונית וביקש להבין מדוע צריך לשלם את הסכומים האלו.

המתאם הבהיר כי בקשה להסרת מניעה אינה כרוכה בתשלום כלל ואף אין צורך בשירותי עורך דין לצורך מילוי הבקשה. הוא הוסיף כי תופעת הספסרות בהיתרים -פסולה, ומנצלת את תמימותם של תושבים ישרים על מנת לגרוף רווחים על גבם.

שאלות מפתיעות במיוחד התקבלו מעוקבים ממדינות ערב כמו מצרים, סוריה ומרוקו.

חסן כורדי מצפון עיראק תהה אם דיווח ששמע על בניית בסיס צבאי בכורדיסטאן, אכן נכון. המתאם השיב לחסן כי הכורדים קרובים לליבו, מאחר ויש לו שורשים כורדיים אסליים. לדבריו, ככל הידוע לו אין כוונה לבנות בסיס ישראלי שם.

עלי מבגדד שבעיראק, סטודנט בפקולטה למנהל עסקים וכלכלה, שאל אם יוכל לבקר בתל אביב והאם באופן כללי מותר לו להיכנס לישראל.

המתאם סיפר שעיראק זכורה לו לטובה מהסיפורים של אביו על רחוב אל-רשיד הססגוני והצבעוני בבגדד. המתאם השיב לעלי כי לצערו בשלב הזה אין לישראל יחסים דיפלומטיים עם עיראק, ולכן ביקור בישראל הוא בעייתי, אך הוסיף כי הוא מקווה שביום מן הימים המצב ישתנה, ואולי עלי יוכל לבקר ואף לעשות עסקים בתל אביב.

סלים מהכפר ג'בע, שאל את המתאם היכן למד לדבר בשפה הערבית. האלוף השיב כי בגיל 25 למד במסגרת שירותו הצבאי וכבר מהרגע הראשון נהנה והתחבר לשפה הערבית. לדבריו, למרות היותו דובר השפה מזה שנים רבות, עדיין מידי יום הוא לומד מילים חדשות ומשפר את הלהג.

עוד הוסיף המתאם כי לדעתו חשוב מאוד שישראלים וערבים ידברו זה את שפתו של זה, על מנת שנוכל להקשיב ולדבר אחד עם השני וסיים באומרו כי "שפה, לדעתי, היא מפתח לחיים משותפים".

עמוד הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוקם רק לפני שנה ושלושה חודשים וצבר למעלה מ-177 אלף עוקבים, מרביתם תושבי הרשות הפלסטינית ומדינות ערב.

העמוד הצליח לייצר הד ושיח בקרב התושבים הפלסטינים, דבר שבא לידי ביטוי הן בכלי תקשורת פלסטיניים וערביים, הן בתגובות הציבור הפלסטיני והן במחקרים של גורמים פלסטיניים שונים שניתחו את התוכן והשיח שנוצר העמוד.