קנאביס רפואי
קנאביס רפואיצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ניתן לעשות שימוש בקאנביס רפואי בשבת, כך קובע הרב אברהם רזניקוב, רב המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, במאמר שמפורסם בשנתון תחומין של מכון צומת, בכרך החדש (ל"ז) שיוצא לאור בימים אלו.

צמח הקנאביס, סאטיבה, ממנו מפיקים את סם הקנאביס מוכר גם כמריחואנה וחשיש ואסור לפי החוק לצריכה, לגידול ולסחר בישראל, למרות שהוא חוקי במדינות אחרות.

הרב רזניקוב אמנם אינו מתיר לקיחת סמים ללא סיבה רפואית ומביא את הרב משה פיינשטיין ששלל את ההתמכרות ויצירת תלות בסמים וקבע כי יש בה אפילו איסור דאורייתא ואת הרב שלמה זלמן אוירבך שכתב שלקיחת סמים היא משום חבלת אדם בגופו שהוא איסור גמור.

עם זאת מציין הרב רזניקוב שפסקי הלכה אלו התייחסו לשימוש בסמים על רקע חברתי ואינם רלבנטיים לצריכת סם מטעמים רפואיים שמקילה על הסימפטומים של המחלה ומשפרת את איכות החיים של החולה ומחקרים הוכיחו כי ניתן לראות בקנביס תרופה נרקוטית ולא סמים.

קנביס רפואי בשבת עדיף ללקיחה בתוך המזון ללא צורך לעשן. יש אפשרות להכניס את החומר לעוגיות, או לשמן וחמאה ודרך זו מותרת בשבת, משום שזה יכול להיחשב מאכל, גם לקיחת כדורים המכילים את החומר הפעיל THC אפשרית בשבת. הרב רזניקוב כותב כי מותרת גם לקיחת החומר באמצעות מכשיר אידוי המזרים אוויר חם מעל הקנביס וכי ניתן לכוון מכשיר זה מבעוד יום באמצעות שעון שבת.

הרב רזניקוב מתיר גם עישון קנביס רפואי, בהעדר אפשרות אחרת, בהסתמך על הביאור הלכה שכתב כי "בדבר שיש חשש שע"י מניעת דבר זה יחלש ויכבד חוליו מחללין עליו השבת... ולפי דברי המאירי... משמע שאם ע"י פעולת החילול הזה יתחזקו אבריו ג"כ אין למנוע דבר זה מאתו כיון שהוא חולה שיש בו סכנה." לענין תרומות ומעשרות – כותב הרב רזניקוב כי צמחי מרפא לאכילה פטורים מתרומות ומעשרות. וכן לענין שביעית - צמחי הקנאביס אינם מאכל אדם ואין בהם הפסד אוכלים מצד קדושת שביעית.