יהודה ולד
יהודה ולדללא קרדיט צילום

מדוע בעצם להתפשר רק על הכותל? הרוב המוצק של הארגונים הרפורמיים מחזיק בעמדות שמאל מובהקות. הרפורמים דחפו לחתימה על הסכם הגרעין עם איראן, בעד החזרת שטחים והקמת מדינה פלשתינית. אולי כדי לרצותם ולפייסם עלינו לתת למפלגת מרצ למשול במדינה?

צריך לזכור כי בישראל הרפורמים מהווים שברירי אחוז בלבד, לכן הניסיון של גורמי חוץ להשפיע על החלטותיה של ממשלת ישראל הוא ציני ולא ראוי.

איומי החרם של מנהיגי הרפורמים אם לא יתקבלו דרישותיהם מעידים על אהבה התלויה בדבר. לעומתם, אהבתנו ונאמנותנו למדינה אינן תלויות בקבלת דרישותינו, אלא בקשר עמוק למדינה. אני מאמין שרוב יהודי התפוצות אוהבים את מדינת ישראל ולא יפעלו נגדה, גם אם כרגע לא התקבלה דרישתם. לכן איומי מנהיגיהם להתנתק ממדינת ישראל הם איומי סרק.

האמת היא שהכותל לא מעניין את היהודי הרפורמי בניו-יורק או בקליפורניה. רובם לא ביקרו בישראל ולא מתכננים להגיע לכותל. כ‑70 אחוזים מהם נישאים נישואי תערובת. לאחרונה פורסם שלרובם אין כלל ילדים. התנועות הלא אורתודוקסיות על סף הכחדה.

האחריות שלנו על זהות המדינה היא חלק מהעברת לפיד המסורת בשרשרת הדורות וקיום חזון הנביאים. רגעי חולשה של זרם מסוים לא יכולים לעצור את הצעידה קדימה.

מסופר על הראי"ה קוק שבמהלך מסע המושבות נפגש עם חלוץ שאמר "אין לנו כל קשר לעבר". בהמשך הביקור סיפר הראי"ה שמישהו מעוניין לקנות את רחבת הכותל כדי לפתוח שם שוק. אותו חלוץ קפץ וצעק שהוא מוכן לדקור את מי שמעלה בדעתו לאפשר זאת.

הכותל והר הבית הם הלב של כל יהודי, והשמירה על יהדות המקום היא סוד הקסם שלו. אם נהפוך אותו לשוק - הוא יהפוך מ"הכותל" לעוד קיר.

אני בעד אחדות. אחדות שנובעת מאחריות גם על יהדות התפוצות. אך אל לנו להיכנע לחולשות חולפות. עלינו לפעול לפני שיהיה מאוחר, לחזק את הקשר שלהם לעם, לתורה ולארץ.

יהודה ולד

חבר מרכז ליב"ה