יעלון: איני רואה סיכוי להסדר קבע

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון בהשתתף היום (חמישי) בכנס של "המועצה לשלום ולביטחון", מתח ביקורת על חלק משרי הממשלה ואמר כי הסדר קבע עם הפלסטיני לא צפוי בשנים הקרובות.

בכנס שנערך הערב בבית חיל האוויר בהרצליה אמר יעלון "טוב עשינו שלא נקטנו עמדה בנושא סוריה. כששר השיכון שלנו (יואב גלנט - ע.ב.) יצא ואמר שצריך לחסל את אסד, אני בטוח שראש הממשלה נתן לו מכה בראש''.

יעלון מתח ביקורת על שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן, שקרא בעבר להפיל את שלטון החמאס בעזה. ''כשבא מישהו אצלנו ואומר בואו נחסל את החמאס, אז הוא אומר... אז נניח חיסלנו, ומה עושים אחרי זה?

''כשבא מישהו ואומר 'בוא נצא למתקפת מנע נגד המנהרות' – ותוקף, האם גם אז מדינות ערב היו נותנות לישראל 50 יום להוריד את החמאס על הברכיים? וכשהיו יורים עלינו בתגובה, כי תקפנו קודם, מה היינו אומרים? ועכשיו? מדוע אותו שר לא יוצא למתקפת מנע? כי מדיניות ביטחונית היא לא לייקים בפייסבוק".

על האפשרות להגיע להסדר בין ישראל לפלסטינים אמר יעלון ''איני רואה סיכוי להסדר קבע בטווח הנראה לעין. אז צריך לאפשר לפלסטינים איזושהי עצמאות פוליטית. הפלסטינים החליטו להיפרד לשתי ישויות, עזה ואיו"ש. אבו מאזן לא רוצה לקחת אחריות על עזה ולכן הוא גם ברח ממו"מ שניהלנו מולו באפריל 2014 ולכן הוא ממשיך לממן מחבלים''.

שר הביטחון לשעבר סיפר כי ''הייתי חלק מהתומכים של חוק טיילור פורס שבא למנוע מימון מחבלים על ידי הרשות, ממש לאחרונה אף כתבתי על כך מאמר כתגובה למאמר של ארגון 'מפקדים למען ביטחון ישראל' שהזהירו שמניעת מימון תביא להתמוטטות הראשות.

''אני תמכתי באוסלו, אני מקדש חיי אדם יותר מאדמה", הזכיר יעלון וסיפר על התפכחותו: ''עד שמוניתי להיות ראש אמן וגיליתי שאוסלו הוא גבינה שוויצרית עם יותר חורים מגבינה. כי עבור ההנהגה הפלסטינית גם קווי 67' וחלוקת ירושלים זה לא סוף הסכסוך, אלא קווי 48'".

לדבריו, אם אין סיכוי להסדר קבע בקרוב, צריך לאפשר הפרדה טריטוריאלית, "שהיא לא בדיוק מדינה כמו כל המדינות. רבין הגדיר זאת שיישות הפלסטינית תהיה פחות ממדינה, קראו לה אוטונומיה או ממשל עצמי אך היא מפורזת. רבין היה נץ ביטחוני, היום היה אולי נחשב ימין קיצוני אבל המורשת שלו היא 'שלום עכשיו'.

''לפי תפיסה זו יש הרבה מה לעשות, חלק מזה זה קידום מהלכים מלמטה למעלה. אנחנו תאומים סיאמים. המנוע הכלכלי שלהם הוא העבודה בישראל או עבורה מישראל, וצריך להמשיך ולנהל את הסכסוך כי עדיף לנו כך", הוסיף יעלון.

תא"ל במיל' גדי זהר, יו"ר המועצה ולשעבר מפקד יחידה 504 באגף המודיעין וראש המנהל האזרחי ביו"ש, אמר בכנס: "אנו נעשה הכל כדי לשמור על ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בגבולות בטוחים ורואים סכנה עיקרית בהתדרדרות לעבר מדינה שבה אין רוב יהודי ולא תהיה ציונית ודמוקרטית.

''גם אנחנו וגם יעלון יצאנו מעידן התמימות בנוגע לסכסוך לכן המסר העיקרי שלנו – בצורה זו או אחרת – זה היפרדות מהפלסטינים. בהסדר אם אפשר אך אם לא תהיה ברירה גם חד צדדית", הוסיף זהר.