כנס אייפאק
כנס אייפאקצילום: Joshua Roberts, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר לראשי השדולה האמריקנית הפרו-ישראלית אייפא"ק עימם נפגש כי נאלץ לקבל החלטות קשות בעניין הקפאת מתווה הכותל וקידום חוק הגיור.

נציגים בכירים של אייפא"ק הגיעו לישראל למפגש חירום עם נתניהו, לאור התגובות הקשות שמעוררים שני הנושאים בקרב יהדות ארצות הברית, ובעיקר בארגונים הרפורמיים והקונסרבטיביים.

נתניהו הסביר לראשי השדולה כי קיבל איום מהמפלגות החרדיות שאם לא יטפל לאלתר בשתי הסוגיות הבוערות הללו, הן יפרקו את הממשלה ויגררו את מדינת ישראל לבחירות. לדבריו, הוא העדיף את יציבות הממשלה על פני גרימת טלטלה למדינת ישראל כולה.

בנוסף, הדגיש נתניהו כי נמשכים המהלכים למציאת פתרון הולם עבור הזרמים שאינם אורתודוכסיים בכותל, וכן נבחנות סוגיות הקשורות לחוק הגיור.

ראשי אייפא"ק אמרו לנתניהו כי היהדות האמריקנית תהיה מוכנה להתפשר בעניין מתווה הכותל, אך תתקשה להשלים עם חוק גיור כפי שהמפלגות החרדיות מעוניינות שייחקק.

נזכיר כי הרפורמים והקונסרבטיביים מוכנים להשלים עם העובדה שישתמשו ברחבה שהיקצה עבורם השר נפתלי בנט שעתידה בכל מקרה לעבור שיפוץ נרחב ומשמעותי - אך הם דורשים שהכניסה לכלל רחבות הכותל תהיה משותפת וכן שנציגיהם יהיו חלק מוועדה שתהיה אחראית על ניהול הרחבה - במקום שהקרן למורשת הכותל תנהל את המקום.

ראש הממשלה עצמו וגם סביבתו הקרובה שומרים על שקט מוחלט בכל הקשור לשתי הסוגיות הבוערות - חרף העובדה שנתניהו מתבטא בפומבי בנושאים אחרים.