נימוס. תחנת רכבת
נימוס. תחנת רכבתצילום: חברת נתיבי ישראל

לפני מספר ימים החלה את פעילותה סיירת הנימוסין של רכבת ישראל, כחלק ממהלך שיווקי המתקיים זו השנה הרביעית ובפעם השניה בשנת 2017.

מטרת המהלך היא להעלות את המודעות להתנהגות נכונה בתחנות וברכבות, לשם שיפור חוויית הנסיעה והפיכתה לנעימה ומהנה יותר עבור כולם, תחת המסר "כשמתחשבים באחר – כולם נהנים יותר!".

תפקידי סיירת הנימוסין הם להמחיש לנוסעים כיצד ניתן להפוך את הנסיעה לנעימה יותר, כשמקפידים על כמה כללים פשוטים ומתחשבים בשאר הנוסעים. עד כה נחשפו לסיירת הנימוסין אלפי נוסעים אשר שמחו להישמע להנחיותיה, דבר שבא לידי ביטוי בתגובות אוהדות ברשתות החברתיות ובשטח.

למשימה גויסו שחקנים מקצועיים וליצנים רפואיים שמטרת פעילותם היא להגביר את המודעות של לקוחותינו להתנהלות הרצויה בשטח תחנות הרכבת, הרציפים ובתוך הרכבת. את הסיירת המנומסת ניתן לפגוש ב- 10 תחנות רכבת ובמסלולי נסיעה משתנים.

בין ההנחיות של ה"סיירת" ניתן למנות: היצמדות לימין בעליה ובירידה במדרגות, המתנה לירידת הנוסעים מהרכבת טרם עלייה אליה, שיח שקט בסלולארי וההאזנה למוזיקה באמצעות אוזניות והימנעות מהנחת רגליים על המושבים.

"אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני רכבת ישראל הוא להפוך את חוויית הנסיעה לנעימה יותר ולהביא עוד לקוחות לוותר על הרכב הפרטי ולבחור לנסוע ברכבת. במחקרים רבים שערכנו בנושא חווית הנסיעה ולצד פניות של נוסעים, עולה כי להתנהגות הנוסעים יש השפעה מכרעת על חווית הנסיעה. מדובר במהלך שאינו שם את הרכבת כגורם מטיף ומחנך אך עם זאת גורם לאנשים להקשיב, להבין ולשנות התנהגות. לכן בחרנו במהלך שיווקי מתמשך, בגובה העיניים, מסקרן ומעורר שיחה" מסבירה אתי פינקלשטיין, מנהלת אגף השיווק ברכבת ישראל.

המהלך השיווקי כולל שני חלקים עיקריים:

קמפיין דיגיטאלי - שיכלול ארבעה סרטונים הומוריסטיים בכיכובו של טל פרידמן המציגים את ההתנהגויות באופן קליל והומוריסטי, לצד מסר ברור המנחה כיצד נכון להתנהג.

פעילות שטח – כריזה בתחנות וברכבות בקולו של טל פרידמן; מיתוג מערכי רכבת במדבקות (תמונות מטה); שחקנים בתחנות הלבושים כסיירי נימוסין בצבעים אדום (להצגת התנהגויות לא רצויות) וירוק (להצגת התנהגויות רצויות) אשר יקיימו אינטראקציות ביניהם ובין הנוסעים בתחנות וברכבות וידגימו את מגוון ההתנהגויות המפורטות.

הקמפיין ההסברתי והפעילות בשטח יתמקדו במספר נושאים:

התנהגויות פונקציונאליות – התנהגויות שמטרתן הפחתת הצפיפות, הדוחק והעומס ומההיבט התפעולי סיוע לזרימת נוסעים מיטבית בתחנה, ברציף וברכבת לצד שיפור העמידה בלוחות הזמנים ולמניעת עיכובים ברציף ובכניסות וביציאות מהתחנה.

עולים –יורדים: מתן זכות קדימה ליורדים מהרכבת בטרם עלייה. חשוב לשם חוויית נסיעה טובה יותר שתביא לפחות דוחק, דחיפות וצפיפות בכניסה לקרונות, עליה וירידה נוחות יותר אל/מהרכבת ופיזור העומס ומההיבט התפעולי לזרימת נוסעים מיטבית ברציף וברכבת, פינוי מהיר של הנוסעים מהרכבת וכניסת נוסעים כדי לשפר את העמידה בלוחות הזמנים ולמנוע עיכובים ברציף.

התנהגויות תרבותיות -

פנים קרון - שיח שקט בסלולארי או בין נוסעים, האזנה למוסיקה באמצעות אוזניות, הימנעות מהנחת רגליים על המושבים ושמירה על הניקיון. אלו הן התנהגויות שמטרתן שיפור והנעמת חוויית הנסיעה.

בתחנה - היצמדות לימין בגרמי המדרגות ובמעברים כדי להקל על זרימת הנוסעים, למנוע דוחק ולאפשר לממהרים לעבור בקלות.