שוחרר. אולמרט
שוחרר. אולמרטצילום: הדס פרוש. פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחרר אתמול (ראשון) מבית הכלא לאחר ריצוי עונש של שנה וכחמישה חודשים. על הליך החלטתה של ועדת השחרורים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עו"ד אייל בסרגליק, מומחה למשפט פלילי וצווארון לבן ויו"ר הוועדה לעניינים פליליים של לשכת עורכי הדין.

לדברי עו"ד בסרגליק ההחלטה על שחרורו של אולמרט לא הפתיעה אותו, ולמעשה זו הייתה כמעט ההחלטה המתבקשת היחידה שיכולה הייתה הועדה לקבל. בדבריו הוא מציין כי הוועדה עוסקת במספר פרמטרים ובהם אם היו הפרות משמעת, מידע מודיעיני, חרטה שאינה תנאי אבל מהווה חלק מהשיקולים, תכנית שיקום והתנהגות טובה. במקרה של אולמרט היה שיקום וחרטה הובעה. באשר להפרות המשמעת שהיו הרי שהן נידונו ועיקרן היה השימוש בריבוי עורכי דין שתוארו כעורכי דינו באופן ובהיקפים בלתי סבירים. על סוגיה זו דנה הוועדה אם מדובר בהפרת משמעת שיכולה להיות משמעותית עד כדי עיכוב שחרור והוחלט להשיב בשלילה על שאלה זו, כלומר שאין בהפרות אלה כדי לגרום לביטול או עיכוב שחרורו של אולמרט.

לעומת זאת, אומר בסרגליק, הסוגיה המרכזית היא סוגיית מסמכי ספרו שהועברו להוצאה לאור. בסוגיה זו של מסמכי ספרו של אולמרט, מסביר בסרגליק, התברר כי כל העברה של מסמכים בוצעה בידיעת שירות בתי הסוהר ובתיאום עימם, וכאשר ביקשו אנשי ועדת השחרורים לדעת אם היו מסמכים שהועברו ללא אישור הרי שלא קיבלו כל ראיה לכך.

לטעמו במציאות שכזו במידה והפרקליטות מעוניינת לטעון שאולמרט ביצע עברה הרי שהיה עליה להגיש עתירה נגדו ולא להוביל לפשיטה משטרתית על משרדי ההוצאה לאור, עובדה שגררה אחריה לחץ ציבורי כולל לכיוון ההפוך ממגמתה שלה.

עם זאת מעריך עו"ד בסרגליק כי ללחץ הציבורי והתקשורתי שנגרם מהפשיטה על ההוצאה לאור לא הייתה השפעה על ועדת השחרורים, שכן מדובר באישים בעלי ניסיון וותק רב ומאחר ומרחב שיקול הדעת של הוועדה מצומצם ומול נתונים שכאלה לא הייתה ברירה אלא להורות על קיצור עונשו, אך לעומת זאת הייתה להערכתו השפעה על הפרקליטות עצמה שראתה את הלחץ הציבורי והתהודה התקשורתית שנוצרה מהפשיטה והחליטה בעקבות זאת שלא לערער על החלטת השחרור.

להערכתו של בסרגליק גם תמונתו של אולמרט הכחוש והחולה עוררה את הלחץ הציבורי לשחרורו, "זה עשה זעזוע שראש ממשלה לשעבר נמצא במצב כזה".

ולסיום, תנאיו של אולמרט כיום כוללים ביקור פעמיים בשבוע במרכז שיקומי, פעמיים בשבוע התנדבות וחתימה במשטרה פעם בשבועיים. על פי דיווחים בתקשורת בכוונתו של אולמרט לפנות לנשיא המדינה בבקשה להקל על תנאי השחרור הללו ולאפשר לו יציאה לחו"ל, והחלטתו של הנשיא תתקבל על בסיס המלצה של מחלקת החנינות במשרד המשפטים, כלומר "שיתכן וההפרות ודברים נוספים ישפיעו על ההחלטה הזו".