מהגרים בהונגריה. סלע המחלוקת
מהגרים בהונגריה. סלע המחלוקתצילום: רויטרס

שגריר ישראל בהונגריה מותח ביקורת יוצאת דופן נגד מפלגתו של ראש הממשלה ההונגרי, ויקטור אורבן - בעקבות מודעות בחירות שפורסמו במדינה נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס - הכוללות מסרים אנטישמיים.

במקומות רבים בהונגריה נתלו בימים האחרונים, שלטים נגד איש העסקים שמוצאו מהונגריה ובה רואים אותו צוחק - כשעל השלטים נכתב, "ג'ורג' סורוס לא יכול להיות זה שצוחק אחרון'.

בפוסט שפירסם בפייסבוק כתב השגריר, יוסי עמרני, "על כל המעורבים בקמפיין הזה לחשוב מחדש על פרסומו ועל ההשלכות שלו. מדובר בקמפיין שמעורר לחיים רגעים עצובים בהיסטוריה - וגורם לפחד ולשנאה".

"אני בא להזכיר את הלקח שלימדה אותנו ההיסטוריה. לא תצמח תועלת מהקמפיין הזה. זו חובה מוסרית שלנו להשמיע קול ולקרוא לרשויות שיביאו להסרת הקמפיין", כתב עמרני בהודעה מתואמת עם ראשי משרד החוץ בירושלים.

משרד החוץ ההונגרי לא נותר חייב ופירסם תגובה בה נאמר, "הונגריה מרשה לעצמה לפעול נגד כל מי שמהווה סכנה לביטחון המדינה, בדיוק כמו ישראל".

הרקע לדברים הוא טענות של מפלגת השלטון כי סורוס עומד מאחורי ארגונים אזרחיים המעוניינים להכניס פליטים למדינה - שמנהלת ויכוח חריף עם האיחוד האירופי, לאחר שהיא מסרבת לקבל אפילו מכסת מינימום של פליטים לשטחה.

הויכוח עולה לכותרות, ימים ספורים לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להגיע לביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בבודפשט, לראשונה זה 30 שנים.

בקהילה היהודית מאשימים כי מפלגתו של אורבן רוכבת על גל של מסרים אנטישמיים - ומעודדת פגיעה ביהודים בקמפיין הבחירות שלה.