אילוסטרציה
אילוסטרציהIstock

השיר החדש של הראפר האמריקאי Jay-Z, "סיפורו של או.ג'יי" כולל בתוכו את השורה "אשראי. האם תהיתם פעם מדוע היהודים שולטים בכל הרכוש בארה"ב? כך הם עשו זאת".

"הליגה נגד השמצה" פירסמה הודעת גינוי חריפה לשירו של הראפר האמריקאי, ואמרה כי הוא מנציח סטריאוטיפים קדומים על שליטתם של היהודים בכסף ורכוש.

"אנו לא מאמינים כי זו היתה כוונתו של Jay-Z, לקדם אנטישמיות. להיפך, אנו יודעים כי Jay-Z השתמש בעבר בפרסום שלו כדי לדבר בצורה אחראית ותקיפה נגד עוולות הגזענות והאנטישמיות. עם זאת, מילות השיר מזכירות דעות קדומות אנטישמיות על יהודים וכסף. הרעיון כי 'היהודים שולטים על כל הרכוש' במדינה הזו והשתמשו באשראי על מנת להתקדם מבחינה כספית הם רעילים ושקריים. מושגים כאלו השתרשו בחברה במשך עשורים ארוכים, ואנו מודאגים כי כי מילים כאלו יכולות להזין את המושגים הקדומים על יהודים והטענות על שליטה יהודית בבנקים ובכלכלה", נמסר בהודעת "הליגה נגד השמצה".

נציגיו של הראפר האמריקאי עדיין לא הגיבו לטענות על השיר האנטישמי, אולם מקורבים לזמר המפורסם דחו את הטענות כי הוא מחזיק בדעות אנטישמיות כלפי יהודים. ראסל סימונס, יזם ובעלי חברת מוזיקה, אמר כי Jay-Z דווקא התכוון להחמיא לקהילה היהודית על ההתנהלות הפיננסית שלה.

"אנשים סכסכנים רוצים להשתמש בהצהרות של Jay-Z על התרבות וההתנהלות שקיימות בחלקים של הקהילה היהודית. העובדה היא כי התרבות הזו מקדמת עסקים טובים ורווחה כלכלית מהווה אור מנחה לקהילה השחורה ובמיוחד קהילת ההיפ הופ. ממוזיקה לסרטים, טלויזיה, אופנה, טכנולוגיה ושרותים פיננסיים, קהילה ההיפ הופ לרבות אני שיתפה פעולה עם היהודים כאשר לא היו שחורים לשתף איתם פעולה. אלו היו שחורים ויהודים שיצרו יחד אפשרויות חדשות ועושר חדש. Jay-Z חגג את הקשר הזה שנבנה כאשר שום קהילה אחרת העניקה לנו תמיכה במאבק שלנו לשחרור במדינה הלבנה הזו", אמר סימונס.

גם גאי אוסארי, מנהלה האישי של מדונה, אמר כי מילות השיר אינן נובעות מאנטישמיות ומדובר בפירוש שגוי. "אם תקרא את המילים מחוץ להקשר שלהן, אני יכול להבין מדוע אנשים קופצים למסקנה הזו. אבל אם תקשיבו לשיר במלואו תבינו כי הוא מבוסס על סטריאוטיפים מוגזמים על מנת להבהיר נקודה. לדעתי Jay-Z התכוון להעניק מחמאה לקהילה היהודית", אמר אוסארי.