הציע לעזור. הראי"ה קוק
הציע לעזור. הראי"ה קוקעיבוד: בית הרב

אירועי פתיחת המכביה נפתחו בשבוע שעבר בדבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שידע לציין שהמכביה הראשונה התרחשה בסמוך לשואה וזו הנוכחית מתקיימת בסימן 50 שנה לאיחוד ירושלים. העובדה ההיסטורית שציין ראש הממשלה בהחלט מסמלת את המשמעות ההיסטורית של עצמאות ושחרור, אבל ישנה עוד משמעות שעלולה להישכח במסגרת חגיגות הספורט של המכביה.

בשנת 1926, פרסם מייסד המכביה יוסף יקותיאלי בעיתון "דאר היום" מאמר בשם "על דבר הכדור-רגל בשבת". הדברים שכתב התייחסו בעיקר לתוכנה של פגישה שערך עם הרב קוק בבית הרב קוק, כיום אתר המורשת 'בית הרב', ימים אחדים קודם לכן בנושא הספורט בארץ ישראל ואפשר ללמוד מהם על היחס של הרב קוק לספורט ולאירועי המכביה. חלק מהדברים מובאים כאן:

"הספורט הוא דבר שבקדושה, התנועה המכבית היא אחד היסודות הכי חשובים בתנועת התחיה שלנו. בספורט יש הרבה עדינות ואצילות נפש. השקפתי על ההתעמלות נתפרסמה זה מכבר ולא שיניתי אותה. יש בה הרבה אידיאליות, עלינו להשיב לעמנו את גבורת גיבורי יהודה הנחוצה לנו לבניין האומה וארצה".

לאחר כ-6 שנים, בשנת 1932, הקים יוסף יקותיאל את "אולימפיאדת היהודים" בגלל סירובה של הוועדה המנהלת של האולימפיאדה לצרף ספורטאים יהודים מארץ ישראל בטענה שאינם אזרחי מדינה עצמאית. וכדי לחזק את הקשר עם יהודי התפוצות, ואכן עובדת הגעתם של חלק מספורטאים יהודים לארץ נוצלה על ידם לעלייה ולא רק שחזקה את הקשר ליהודי התפוצות גם חזקה את הנוכחות של יהודים בארץ ישראל, דבר שלא היה מובן מאליו בגלל גזירות הספר הלבן.

לא רק בעד גם מוכן לעזור בגיוס כסף

כיום הממן העיקרי של אירוע המכביה הוא משרד התרבות והספורט בראשות השרה מירי רגב, אבל בימים ההם הכסף הציבורי בארץ ישראל היה מועט והושקע בעיקר בהגשמת הציונות העובדת ובהגנה בטחונית. עובדה שהופכת את הצעת הרב קוק כפי שמביא יקותיאלי להפתעה.

באותו מאמר של יקותיאלי הוא מצטט בשם הרב קוק בנוסף לדעתו על הספורט גם הצעה לסיוע הסברתי שיכניס כסף לתרבות הספורט: "מקבל אני עליי לעזור לכם בכל ובעיקר בכדי שתוכלו לסדר את פעילותכם החשובות באחד מימי החול. אני אסכים לדבר בציבור, לפנות אל הכלל ואל הפרט בעל פה ובכתב למען ישוחררו הצעירים בזמן קבוע, שיוכלו לפתח את כוחותיהם הגופניים".

"גם מהצד המעשי אוכל לעזור לכם, ישנם ביהדות אנשים גדולים בעלי שאר-רוח שיתמכו בכם בכספם כשידעו שהספורט העברי בא"י עומד על מדרגה גבוהה וקדושה ושאינו נוגע בקדושת הדת. על ידי כך תאפשרו גם להמון ולנוער החרדי לטפל בגופם להבראת העם הכללית".

הפסקה בספר אורות התחיה שכתב הרב קוק יותר מוכרת, אך יחד עם הדברים שהובאו כאן התמונה ביחסו לספורט מובנת יותר: "ההתעמלות שצעירי ישראל עוסקים בה בארץ ישראל לחזק את גופם בשביל להיות בנים אמיצי כוח לאומה, היא משכללת את הכוח הרוחני של הצדיקים העליונים. ואל יפלא אם יש חסרונות במהלך החיים של העוסקים באימוץ הגופני ובכל החיזוקים הארציים שבישראל, כי אפילו רוח הקודש צריכה בירור מתערובת החיים שמתערבבים בה והיא הולכת ומטהרת, מתקדשת ומתבררת (משלי ד י"ח ). (אורות התחיה פרק לד)

לא רק הרב קוק הביע אהדה לספורט

הרמב"ם שהיה כמובן גדול בתורה ויחד עם זה גם רופא כך כתב: שלושה כללי יסוד לשמירת הגוף.

1. פעילות גופנית באופן קבוע, 2. שמירה על תזונה בריאה והימנעות מאכילה מופרזת, 3. פינוי הפסולת מהגוף באופן מידיי כשחשים את הצורך.

נערכים למכביה הראשונה
נערכים למכביה הראשונהצילום: ארכיון בית הרב