ביצי צבת ים נדירה נמצאו בהרצליה
ביצי צבת ים נדירה נמצאו בהרצליהצילום: יעל ויואב פרחי

חייל וחיילת בחופשה הצילו במהלך סוף השבוע האחרון 86 ביצים של צבת ים חומה, מין הנמצא בסכנת הכחדה, לאחר שזיהו אותה בחוף כשהיא זוחלת מתוך המים לעבר חוף הים ומטילה את ביציה בתוך בור שחפרה.

השניים, בני זוג, הגיעו לחוף סידני עלי בהרצליה ביום חמישי והבחינו לפתע בגוף שחור עגול שהולך בין הגלים לכיוון החוף. השניים מיהרו לכיוון כדי לברר במה מדובר ואז הבחינו בצבת ים גדולה, הנאבקת בגלים ומנסה לעלות אל עבר החול הרך.

לאחר דקות של התרגשות ותדהמה מהמחזה הנדיר שנגלה אליהם , השניים ניסו להבין מה מטרת הגעתה לחוף, ולאחר שחקרו זריז את הנושא באינטרנט, הבינו כי הגיעה להטיל את ביציה בחוף.

לדבריהם התהליך נמשך זמן רב, שכן רק כחצי שעה לקח לצבה למצוא את המקום בחוף להטלת הביצים ועוד כ-45 דקות לחפור את הבור לכך. רק אז התחילה את מלאכת הטלת הביצים. השניים הבינו כי למחרת, יום שישי, החוף יתמלא ברוחצים ובעקבות כך הסיכויים של הביצים לשרוד הם קלושים.

לאור כך החלו השניים לנסות לאתר מי הגורם שיכול לסייע בנושא. לאחר שבדקו את הנושא באינטרנט הגיעו לאתר רשות הטבע והגנים, ולדף המספק מידע על הצלת צבי ים, עם המספר של מוקד רשות הטבע והגנים. בגלל שעת הלילה המאוחרת, בסביבות אחת וחצי בלילה, שעות בהן המוקד אינו מאויש וניתן להשאיר רק הודעה, פנו השניים גם למוקד משטרת ישראל אך גם זה לא סייע באיתור הגורם שיוכל לסייע להם בכך.

בינתיים בסביבות השעה 2 בלילה צבת הים סיימה את ההטלה והחלה לכסות את הבור. תהליך הכיסוי נמשך למעלה מחצי שעה ואז כבר נאלצו השניים לעזוב את החוף כדי להסיע קרוב משפחה לשדה התעופה. השניים ידעו כי חייבים להבטיח את הצלת הביצים שבשטח ועל כן השאירו הודעה במוקד הרשות עם הפרטים הרלוונטיים תוך שהם משאירים אבן גדולה ליד מיקום הקן.

עם אור הבוקר, בעקבות ההודעה שהשאירו, יצרו עימם קשר אנשי רשות הטבע והגנים שהגיעו אל החוף במהרה כדי לנסות למצוא את קן הביצים. אנשי הרשות, סרקו את החוף אך הסימנים כבר טושטשו ולכן ניסו טלפונית לשחזר את המקום יחד עם החייל. לאחר שההכוונה הטלפונית לא סייעה, הגיע החייל לשטח במיוחד וסייע בסריקות תוך שהוא מכוון למקום הספציפי של ההטלה.

עם הגעה לשטח של יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים נמצא הקן ומיד החלו במלאכת הוצאת הביצים ממנו כאשר כ-86 ביצים, הועברו למדגרה מוגנת של רשות הטבע והגנים באחד מהחופים בארץ, עד שיבקעו בהצלחה עוד מספר שבועות ויזחלו אל הים להתחיל את חייהם.

החייל סיפר כי מדובר בחוויה מיוחדת שזכה לראות וכי שמח מאוד שהצליח להבטיח את שלום הביצים, אך יחד עם זאת נחמץ ליבו כשראה איך צבת הים הגדולה נאבקת לא רק בגלים כדי להגיע אל החוף אלא גם בפסולת ושקיות ניילון שהקשו עליה בדרך.

יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים מציין כי, "תקופת ההטלה של צבות הים בחופי ישראל נמצאת בעיצומה, ובלילות אלו, עולות לחופים צבות הים על מנת להטיל את ביציהן. הפרעות כגון רעש, אלומות אור, סנוור פנסים, מדורות ורחשים שונים עלולים להפריע למלאכת ההטלה ולגרום לצבה לשוב על עקבותיה ולחזור אל הים.

במידה ומספר ניסיונות של הצבה להטיל את ביציה בחוף כשלו, היא תטיל את הביצים במים, דבר שיוביל לאובדן התפתחות הביצים לכדי צבונים ואף פגיעה אפשרית בצבה עצמה על ידי התפתחות זיהום סופני."

לוי מוסיף, "בתקופה זו של ההטלות, פקחי רשות הטבע והגנים סורקים מדי יום, בשעות הבוקר המוקדמות, את רצועת החוף מצפון ועד דרום הארץ, כדי למצוא את ההטלות של צבות הים. זאת במקביל למידע ספציפי שמגיע אלינו מהקהל הרחב שמעדכן אותנו בדבר ההטלות. רק במהלך סוף השבוע האחרון עסקנו ב-3 אירועי הטלות ביצים בחופים.

יחד עם זאת מספר ההטלות השנה מאוד מצומצם ביחס לשנים קודמות, זאת בין היתר מאחר וצבי הים מתמודדים עם איומים הולכים וגוברים בשנים האחרונות בהם: מפגעי דייג, פסולת, זיהומי פלסטיק ופגיעות מכלי שייט. זאת בנוסף לאזורי החופים שמצטמצמים עקב לחצי בנייה ופיתוח, ורכבים רבים שנוסעים על החוף בניגוד לחוק ועלולים לפגוע בכך בקן של צבות ים תוך שהם גם משאירים סימני גלגלים בחול, שמקשים על הצבים להגיע אל החוף".