ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגיש הצעת חוק המבקשת להקים מאגר רישום ספרי יוחסין על פי ההלכה ברבנות הראשית.

לפי חוק הרבנות הראשית לישראל, יש למועצת הרבנות שבעה תפקידים, ביניהם מתן תשובות בהלכה וקירוב הציבור לערכי תורה ומצוות ״וכל פעולה הדרושה לביצוע תפקידיה על פי כל דין״.

לשם כך מוצע בהצעת החוק להוסיף כלי לרבנות הראשית - ״הקמה וניהול מאגר ספר יוחסין על פי ההלכה״.

בדברי ההסבר לחוק מסביר המציע כי "מאז קום המדינה היה ברור לכולם, כי התבוללות היא סכנה המחסלת קהילות יהודיות בתפוצות שהתנתקו מן הדת היהודית ואימצו את התרבות הנוכרית. נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג ז"ל הגדיר את התבוללות ונשואי התערובת כ"שואה שקטה".

ח"כ אייכלר מוסיף כי ״המדינה הגדירה עצמה כ"מקלט בטוח" לעם היהודי, לא רק בקיום הפיזי, אלא גם ובעיקר במניעת מחיקת העם היהודי על ידי נישואי תערובת. לכן הסכימה וחוקקה את חוקי הנישואין והגירושין על פי ההלכה, והגיור בבתי הדין הרבניים הפועלים על פי ההלכה היהודית, כדי להגן על יהדותם של הצאצאים והדורות הבאים, שלא יתבוללו בין הגויים ובסופו להגר בהמוניהם למדינות חמות פחות ונוחות יותר.

״בשנים האחרונות החלה נסיגה מתמשכת בהגנת המשפחה היהודית מפני התבוללות, בעקבות פסיקות בג"צ. ארגוני הרפורמים מארה"ב, מנהלים קמפיינים עתירי הון נגד מעמד בתי דין הרבניים ומציפים את הארץ בגיורים פיקטיביים של אנשים, שמעולם לא התכוננו לקבל על עצמם עול תורת ישראל ומצוות היהדות והם וצאצאיהם אינם יהודים''.

אייכלר הוסיף, "כדי למנוע הונאה נוראה בכשרות הגיור, על הרבנות הראשית לנהל ספרי יוחסין של כל יהודי שאינו מתנגד להימנות בספר יוחסין של מדינת ישראל. היות והרבנות הראשית היא הסמכות הדתית היחידה המוכרת על ידי המדינה. עליה מוטלת האחריות ההיסטורית להגן על המשפחה היהודית, מפני הטעיה הגורמת התבוללות ונישואי תערובת. אי אפשר לעשות זאת בלי ספר יוחסין הלכתי ברור ומוגדר".

לדבריו, לפי החוק המוצע, איש אינו חייב להאמין לרישומי ספרי היוחסין של הרבנות הראשית לישראל. "זכותם של המתבוללים, לא להתחשב בספר היוחסין. אבל מי שמעוניין לדעת עם מי הוא מתחתן, זכותו לקבל ספרי יוחסין שקופים של הרבנות הראשית לישראל״, כתב בהצעת החוק.