הפחית את הסכום. בית הדין הרבני בתל אביב
הפחית את הסכום. בית הדין הרבני בתל אביבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דייני בית הדין הרבני בתל אביב מותחים בפסק דין שניתן לאחרונה ביקורת מרומזת על עורכי חופות שלא מעמידים את הבעלים על משמעותו האמתית של סכום הכסף הננקב בכתובה.

בית הדין דן בתביעות הדדיות שהגישו בעל ואישה שנישואיהם עלו על שרטון, ובתוכם גם תביעת כתובה שהגישה האישה נגד בעלה.

הסכום הנקוב בכתובה עמד על מיליון שקלים, והבעל טען בבית הדין כי לא הבין שמשמעות כתיבת הסכום היא שהוא עלול להיאלץ לשלם אותו.

הרכב בית הדין ציין את פסיקת השולחן ערוך ופוסקים נוספים לפיה לא מקשיבים לדבריו של בעל שטוען שלא הבין את משמעותו של סכום כתובה עליו חתם.

מנגד כתבו הדיינים, "במציאות הקיימת היום שקיימים רבנים עורכי חופות שאינם מייחסים חשיבות לסכום הכתובה, הרי שיש בסיס לטענה שהכתובה נכתבה לשם הכבוד על דעת הרב שערך את הכתובה. אמנם אין לקבוע מסמרות בנדון וכל מקרה יידון לגופו, אכן בנדון דנן יש לתת משקל לטענה האמורה בהתחשב בעובדה שבשעת החתונה לא עמדו משאבים כלכליים לבעל וסכום של מיליון שקל היה עבורו גוזמה גדולה".

לאור קביעה זאת, ובהצטרפות של סיבות נוספות, קבע הרכב בית הדין הרבני בראשות הדיין הרב מאיר פרימן כי הבעל ישלם לאישה 300 אלף שקלים עבור כתובתה.

לדברי עוה"ד דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד עורכי הדין "הופמן & פרידנברג" העוסק בענייני משפחה וירושה, "אמנם בית הדין מסייג את דבריו ומבהיר בפירוש שיש לבחון כל מקרה לגופו, אבל, ייאמר לזכותו, שהוא אינו מתכחש למציאות. לדבריו, ברור כי ככל שהנסיבות המצטברות יוכיחו לבית הדין שהחתן לא היה בעל יכולת והתקשה להבין (בלשון ההלכה: לגבש גמירות דעת) את התחייבותו המופרזת שניתנה לשם הכבוד בלבד, אזי יכול הדבר להוביל להפחתת סכום הכתובה, ככל שבית הדין יכריע שיש לחייבו לשלם זאת".