אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

לימודי תרבות יהודית בבתי הספר הממלכתיים מתויגים בזירה הפוליטית כ'הדתה'. ביקשנו לשמוע כיצד הדברים בשטח. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פנינה ויינשטיין, מנהלת בית הספר 'היובל' באשדוד.

כמנהלת בית ספר ממלכתי מדגישה ויינשטיין כי המונח המקובל בבית הספר הוא 'תרבות יהודית ישראלית' והוא כולל בין השאר היכרות עם המורשת היהודית, חגי ישראל ועוד. "זה מקצוע שנכנס השנה, אבל תמיד לימדנו ואנחנו מלמדים מורשת, חגים ומועדים. מדובר במורות מחנכות ולפעמים מורות מקצועיות. זה לא משהו חדש. זה קיים כבר הרבה שנים בבתי ספר ממלכתיים".

ויינשטיין מציינת כי מדובר בתחום לימודי שאליו מגוייסים גם ההורים ומנגד התלמידים מאוד אוהבים את השיעורים הללו. "בבתי הספר הממלכתיים מלמדים חגים ומועדים. משתמשים במושגים של תרבות ישראלית-יהודית. זה מה שאנחנו צריכים כעם יהודי.

''בנוסף ישנה גם הזהות האוניברסאלית, כי אנחנו חלק מהעולם. כמו שלומדים על העולם בשיעורי גאוגרפיה כך יש גם שיעורי מולדת של שיעורי תרבות יהודית ישראלית ומורשת".

על מעורבותם של ההורים בתכנית הלימודים אומרת ויינשטיין כי חלק מתפיסתה החינוכית מדבר על מעורבות הורים נכונה, "כל דבר אנחנו פותחים במעורבות הורים. אנחנו מראים להם מהי תכנית הלמודים ומה מלמדים. ההורים מאוד איתנו. הם רואים את זה כחלק ממקצועות ליב"ה".

ואולי אצל מנהלים אחרים, מקביליה בעולם החינוך, היא נתקלת בתופעות של התנגדות והתקוממות נגד ה'הדתה'? "לא שמעתי אצלנו בעיר על כך. ידוע לי על מקומות אחרים אבל לא משהו שנתקלתי באופן אישי".

על עצם התיוג 'הדתה' ומקור המילה שהפכה לחלק בלתי נפרד מהשיח התקשורתי בעת האחרונה, אומרת ויינשטיין שגם היא כמו כולם שמעה על כך בתקשורת ולא מעבר לזה. האם מדובר בפיקציה? "אני לא יודעת. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ההורים ובדרך שלנו של לימוד מקצוע שהוא כמו כל מקצוע אחר בבית ספר ממלכתי".

בסיכומה של השיחה עם ויינשטיין כמנהלת בית ספר ממלכתי עולה כי גם היא כמי שמצויה במערכת החינוך לא מעט שנים אינה מכירה את תופעת ההדתה ולא יודעת מניין היא צצה, שכן מדובר בלימודי מורשת ישראלית ויהודית המלווים את מערכת החינוך מזה שנים רבות ללא כל תמורה של העת האחרונה. באשר להערכות לפיהן אינטרסים פוליטיים הם העומדים מאחורי הטענות מסרבת ויינשטיין מטעמים מובנים להתייחס.