יוכלו לפצל. עזריה
יוכלו לפצל. עזריהצילום: יוסי אלוני

ועדת הרפורמות המשיכה היום לקדם את הצעת החוק לתיקון חוק התכנון והבנייה שתאפשר פיצול דירות בבתים צמודי קרקע.

בראשית הדיון דיווחה יו"ר הוועדה ח"כ רחל עזריה כי לאחר שבמשא ומתן ממושך בין הצדדים שלא נשא פרי, הוחלט להחריג את המושבים והקיבוצים מהצעת החוק, כפי שהיה מלכתחילה.

עם זאת, ביקשה ח"כ רחל עזריה לאפשר פיצול למי שנמנים על מפוני גוש קטיף ומתגוררים במרחב הכפרי. יובהר כי ההקלה מתייחסת למפונים עצמם בכל יישוב כפרי ולא רק לדיירי יישובים שהוקמו עבור מפוני הגוש.

לדברי ח"כ עזריה, "מדובר באנשים שנעקרו מבתיהם, חלקם הגדול מבוגרים שלא הצליחו להשתקם כלכלית. לכן אני מבקשת להקל עליהם ולאפשר להם את הפיצול".

הצורך בהקלה זכה להסכמה רחבה בקרב משתתפי הדיון. עם זאת, עלו מספר אתגרים ומחלוקות בנוגע לאופן מימוש.

ח"כ חיים ילין אמר "אני בעד, אבל ייקחו את זה לבג"צ כי יש לזה השלכות רוחב". דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי הוסיף: "ישובים עשו דבר יפה וקלטו אליהם מפונים ועכשיו תיווצר בתוך אותו יישוב אפליה. אתם תיצרו בעיה חברתית של המפונים מול אלה שאינם". בתום הדיון הוחלט כי במהלך השבוע יגובש מתווה לניסוח ההקלה.

בנוסף, עסק הדיון בשאלת המיגון של דירות מפוצלות. נציגת פיקוד העורף, סרן קלרה ג'רבי, ביקשה לוודא שבכל היחידות יהיה ממ"ד, כפי שנדרש כיום בכל דירה חדשה. ח"כ עזריה וח"כ דוד ביטן הבהירו כי הדרישה אינה מציאותית.

ח"כ עזריה אמרה: "צריך לדבר על הפיל שבחדר- הפיצולים קורים בפועל כבר היום. אם נתעקש על כללים מורכבים מידי בעלויות גבוהות מידי, ימשיכו הפיצולים ללא היתר וכולנו נצא קרחים".

ח"כ ביטן הוסיף "אם רוצים ממ"ד צריך לאפשר תוספת שטח, מה שהחוק הזה לא מאפשר. כל הרעיון של החוק הזה הוא להוסיף דירות בקלות. אולי פשוט נבנה ממדים ונגיד לאנשים שיגורו שם".

ח"כ איתן ברושי אמר כי "יש אינטרס למדינה למגן את כל האוכלוסייה בכל מקום, ולא רק מפני טילים אלא גם מפני רעידות אדמה. עם זאת, זו לא סוגיה שנוגעת לחוק הזה אלא לתפיסת עולם שלימה ולכן אני מציע לא להסתבך בהגדרות שלא יעמדו בשום מבחן, אלא לקיים התייעצות בנפרד עם כל מי שצריך".

הצעת הפתרון שהעלו חברי הכנסת היא לחייב בקיומה של דלת שתחבר בין היחידות (הראשית והמפוצלת) ולא תינעל בעתות חירום. לדברי ח"כ עזריה, הדבר מקביל למרחב מוגן קומתי בבנייני מגורים. בתום הדיון סוכם שנציגי פיקוד העורף יבחנו את ההצעה או יציעו מתווה אחר לפתרון הסוגיה.

ח"כ עזריה דרשה כי כלל הסוגיות יבואו לפתרון בשבוע הקרוב, בכדי שהצעת החוק תעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני תום כנס הקיץ של הכנסת, שייגמר בסוף החודש. ביום ג' הבא יתקיים דיון נוסף בהצעת החוק.