93% מנבחני 5 יחידות תנ"ך - דתיים

בדיון ועדת המדע שעסק בעתיד מדעי הרוח התברר כי ירד בשליש מספר נבחני 5 יחידות היסטוריה ו-93% מנבחני 5 יחידות תנ"ך הם מהחינוך הדתי

חזקי ברוך , י"ח בתמוז תשע"ז

תנ"ך
תנ"ך
istock

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ד') בנושא 'עתיד לימודי מדעי הרוח במערך ההשכלה הגבוהה בישראל'.

אתי וייסבלאי, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגה מסמך שחיברה לקראת הדיון שממנו עולה כי מספר הנבחנים בספרות ברמה של 5 יחידיות לימוד בחינוך העברי הצטמצם ב-20 שנה האחרונות ביותר מחצי, ב-2016 אלה היוו רק 3% מתלמידי החינוך העברי, ב-5 יחידות היסטוריה הייתה ירידה של שליש בתקופה זו, והנבחנים היוו ב-2016 רק 2% מהתלמידים בחינוך העברי.

ב-5 יחידות תנ"ך נרשמה עלייה אך 93 אחוז מהנבחנים הינם בחינוך הדתי ונרשם צמצום בתוך כלל הנבחנים. בקרב הסטודנטים נרשמה ב-8 השנים האחרונות ירידה של 13% בבוגרי לימודי מדעי הרוח באוניברסיטאות וירידה של 15% מקרב מקבל תואר ראשון בתחום זה. במקביל נרשם שיפור קל בשנתיים האחרונות באקדמיה.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ פרופסור מנואל טרכטנברג אמר בדיון, "זו תמונה קודרת וחשוב שהנתונים יהיו לפנינו. לתפיסתי המערכת עדיין מאוד שמרנית ומאוד איטית. אני רואה פוטנציאל אדיר, העניין והחשיבות של מדעי הרוח בחברה שלנו הוא פי כמה מבעבר, אך אל מול הצורך האדיר הזה היה תהליך של הסתגרות ולא של פתיחה ושל חיבוק. עם הדיגיטציה אתה יכול לפנות אל רבים אך יש שמרנות בעניין זה ואני רוצה שהדברים הללו ישולבו בדיון. זה לא רק עניין של תקציבים, אם יהיו התפתחויות ותוכניות עדכניות יהיה גם כסף".

אורנה כץ אתר, מנהלת תחום היסטוריה, משרד החינוך, ציינה "אנחנו משתדלים לרענן את תוכניות הלימודים שלנו, לעודד תלמידים להשתלב במגמות היסטוריה, ספרות וכד'. יש תקצוב שמעביר המשרד לבתי ספר שפותחים מגמות חדשות בתחום, יש גם שינוי באופן הלימוד, עידוד חשיבה, תוכניות שמעודדות שימוש בפדגוגיה דיגיטלית בתחומים אלה".

פרופ' אלכסנדר בלאיי, המדען הראשי במשרד המדע, הוסיף "בעיני הרחבת האופקים של הסטודנטים בכל המסלולים בקורסים במדעי הרוח הרבה יותר חשוב מאוד סטודנטים בחוגים למדעי הרוח. אני לא רואה בעיה במסלולים משולבים, מסלולי מצוינות. החל משנת 20199 נכניס יותר את מדעי הרוח להקצאה התקציבית שלנו, כבר היום 32 מיליון ש"ח מהקולות הקוראים כולל הבינ"ל הינם במדעי הרוח".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נקיים דיון מעקב במושב החורף נזמן דיון מעקב. נבחן את יישום הדברים שהוצגו, יש כוונות טובות, יש הבנה של הסוגיות, יש דאגה אמתית בחלקה אך אין תעוזה, אין את הדחף לעשות ולהביא תוצאות. אין סיבה שבשנה הקרובה לא תהייה פריצת דרך לפחות בחלק מהפעולות שהוצגו. בנוסף אני מציע שכמו שסטודנט לא יכול לסיים תואר בלי רמה מסוימת של אנגלית, כך הוא יסיים ללא משהו מינימלי של היסטוריה ותרבות. זו נכות אינטלקטואלית וזו נכות בעולם התעסוקתי. אנחנו מגדלים דורות נכים מבחינה אינטלקטואלית. התקציב לא יהיה מגבלה".

דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת