עקרב
עקרבצילום: ISTOCK

בעקבות ריבוי מקרי עקיצות עקרב צהוב באזור הדרום וירושלים, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אייל זהבי, פרמאדיק ומנכ"ל המח"ר - מרכז החירום הרפואי בגוש עציון, שמסביר כיצד לנהוג במקרה של עקיצת עקרב.

"אם הילד שיחק בחוץ והוא בא ואומר שהוא נעקץ ממשהו וכואבת לו הרגל, בדרך כלל נראה אדמומיות או נקודה שחורה. אם בחצי שעה הקרובה אין התפתחות משמעותית וזה רק קצת גדל אפשר להיוועץ עם רופא משפחה", מציין זהבי.

''אבל אם תוך חמש דקות הנפיחות מכפילה את עצמה או אפילו יותר או שהילד מרגיש לא טוב או שהנפיחות מתפשטת, או שהילד מתקשה לנשום כתגובה אלרגית לארס, יש להזמין ניידת טיפול נמרץ ולהתפנות למרכז רפואי", הוא מבהיר.

לדבריו, העקרבים וגם הנחשים מחפשים מקומות קרירים בתקופה זו של הקיץ, "העקרבים מחפשים מפלט מהשמש לכן חשוב שהבית יהיה סגור עם רשתות. קשה להם עם החום הגדול ולכן הם הולכים למקומות מסתור מוצלים. חשוב לנכש את הגינות ולא לשלוח ידיים למקומות מסתור.

"הנחשים פעילים לפנות בוקר ובערב בשעות שש-שבע כאשר קריר יותר, הם אוהבים גפנים ומקומות מסתור אחרים. חשוב ללמד את הילדים לא להרים אבנים או לשחק עם כל מיני שיחים ואם נפל כדור לכוך לא לדחוף ידיים למקומות חשוכים אלא לקרוא למבוגר".

הארס של העקרב שונה מהארס של הנחש, "לעקרב הצהוב יש ארס שלפעמים עלול לגרום לנפיחות מקומית וזהו, הוא מסוכן בעיקר לילדים ומבוגרים כי הארס עלול לגרום להפרעות קצב הלב או להיכנס למחזור הדם.

''לנחש יש ארס מרוכז יותר והוא נכנס למערכת הלימפה. לכן במקרה עקיצה או הכשה אם זה עקרב אפשר לקרר את המקום אבל אם זה נחש חשוב שהנפגע יהיה כמה שיותר רגוע ופחות בתנועה ולקבע את המקום כך שהארס יתפשט לאט יותר".

זהבי מסביר מה עושים כשנתקלים בנחש או עקרב, "עקרב עוקץ אותך כי דרכת עליו או שהפרעת לו. האדם מהיר יותר מהעקרב לכן אפשר פשוט לחמוק ממנו. לעומתו נחש הצפע שהוא חרש הוא שם לב לתנועות שלך והוא גם מהיר, לכן הנחש מכיש כתגובה הגנתית אוטומטית למה שנראה בעיניו כתקיפה.

"הנחשים הם חרשים והם מרגישים את התנועות, ולכן אם עמדת ליד נחש אל תנסה לתפוס אותו או לדרוך עליו כי הוא יתקוף כצעד הגנתי, במקום זה תיסוג לאט לאט לאחור ואז יש סיכוי שהכל יהיה בסדר".

לדבריו העקיצות האחרונות בגוש עציון הסתיימו בשלום, "היו באפרת, בת עין, תקוע ונוקדים כמה עקיצות של עקרב צהוב, ילד אחד היה בהשגחה וזה עבר. אצל אשה מבוגרת שנעקצה לא התפתח שום דבר. בארץ יש שישה זנים של עקרב צהוב - מתוכם שלושה ארסיים, ויש גם שני עכבישים ארסיים - שושן חום ואלמנה שחורה, אז פשוט צריכים לעקוב אחרי הנפיחות ולפעול בהתאם".