שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, הגיב לפיגוע ירי שאירע הבוקר (שישי) בעיר העתיקה בירושלים. שני שוטרים נרצחו בפיגוע ושוטר נוסף נפצע קל.

"מזועזע ממתקפת הטרור הנתעבת היום בירושלים. יש לגנות את הטרור ולהביס אותו. אנחנו מתפללים לשלומם של הקורבנות", צייץ פרידמן בטוויטר.

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה כי ''הפיגוע הרצחני שיצא היום ממתחם הר הבית, מחייב בחינה מן היסוד של הסטטוס בהר. הגיע הזמן שהר הבית יהיה מקום פתוח וחופשי לכולם, ללא הגבלת שעות או אזורים, כמו בכל מקום אחר בירושלים.

''הווקף צריך לנהל אך ורק את המסגד ולא את ההר כולו שהינו בריבונות ובאחריות ממשלת ישראל. רק כך יחזור השקט והביטחון להר ולעיר העתיקה. נתפלל כולנו לשלומם של הפצועים ומאחלת להם החלמה מהירה", הוסיפה השרה.

שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתיר תפילה של יהודים בהר הבית.

״כולנו כואבים את נפילתם של שוטרי ישראל ומתפללים לשלומם של הפצועים בפיגוע הנוראי שביצעו היום מחבלים ערבים שפלים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי הר הבית", אמר אריאל.

''כבר מלמעלה ממאה שנים מנסים הרוצחים הערבים לסלק אותנו מארץ ישראל ומהר הבית בפרט, ועלינו לעשות הכל לחיזוק החיים והקיום שלנו כאן במדינת ישראל''.

אריאל הוסיף, ''אני קורא לראש הממשלה לממש עוד היום את הריבונות הישראלית בהר הבית ולהתיר כניסה ותפילה של יהודים בהר הבית. זו התשובה האמיתית לרצחנות הערבית''.

פראמדיק מד"א ישראל וינגרטן בזירת הפיגוע בעיר העתיקה

ח״כ רחל עזריה (כולנו), לשעבר סגנית ראש העיר ירושלים, אמרה כי ״הפיגוע היום מהווה עליית מדרגה חמורה ומסוכנת. שולחת הערכה לשוטרים וללוחמי מג״ב שמגינים עלינו יומם וליל. בין אם בשוק מחנה יהודה ומרכז העיר ובין אם בעיר העתיקה, בכותל והר הבית. הם אלו שמאפשרים לתיירים ומתפללים להגיע בבטחה.

''אני סמוכה ובטוחה שכוחות הביטחון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה כמו שעשו עד עכשיו כדי שהחיים בירושלים ימשיכו כרגיל. עברנו תקופות קשות בעיר והניצחון על הטרור הוא להמשיך ולבוא לירושלים. מאחלת איחולי החלמה מהירה לפצועים״, הוסיפה עזריה.

ראשי השדולה לחיזוק הקשר היהודי להר הבית, יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי וח"כ יהודה גליק (הליכוד), אמרו כי "הטרור שנעשה בגיבוי הרשות הפלסטינית והתנועה האסלאמית במטרה לקעקע את הזיקה היהודית להר הבית, אינו יכול לעבור בשתיקה. למוסלמים הקיצוניים שמחללים בדם את קדושתו של הר הבית, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, אין להם זכות להיות שם''.

הם בירכו על החלטת מפקד מחוז ירושלים לסגור את הר הבית ולא לאפשר למוסלמים לקיים את תפילות יום השישי במקום. ''אנו קוראים לכוחות הביטחון למצוא את שולחיהם של המחבלים, להעניש אותם ולהכות בהם מכה כואבת ובלתי פרופורציונלית.

''התשובה הציונית ההולמת היא בניה בכל רחבי ירושלים ופתיחת הר הבית ליהודים לעוד שעות נוספות. אסור שהטרור ישיג ולו ההישג הקטן ביותר. נאחל איחולי החלמה לפצועים ונחבק את שוטרי מחוז ירושלים המגנים עלינו בגופם", הוסיפו מועלם וגליק.

כלי הנשק של המחבלים
כלי הנשק של המחבליםצילום: דוברות המשטרה

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיב גם הוא לפיגוע הירי, ואמר כי "מערת המכפלה, הר הבית ושכם הם שלושת המקומות שחז"ל אמרו שניקנו בכסף בארץ ישראל ואין ערעור על שייכותם לעם היהודי. אנחנו רואים שבשבוע האחרון יש מאמץ פלסטיני גדול לקעקע את השייכות דווקא של מקומות אלו לעם היהודי. זה התחיל בהחלטת אונסק"ו שמערת המכפלה היא אתר מורשת פלסטיני ונמשך היום בניסיון של שלושה טרוריסטים פלסטינים בהר הבית".

סגן השר הדגיש כי ''כנגד המאמץ הזה מדינת ישראל צריכה לחזק את שלטונה ואחיזתה בהם ולהבטיח את האפשרות שכל יהודי יוכל להתפלל בהם בכל זמן ובבטחה. אני מתפלל לרפואתם של הפצועים. טוב עשתה המשטרה שסגרה את הר הבית וכדאי שייסגר עד אשר יובטחו השקט והביטחון בהר''.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מסר, ''הפיגוע היום הוא אירוע קשה וחמור שנחצו בו קווים אדומים. הפיגוע נמצא עדיין בחקירה ויחייב אותנו לבחון את כל סידורי האבטחה בהר ובסביבתו. אני קורא לכל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולשמירה על השקט בירושלים".

המשנה לראש עיריית ירושלים דב קלמנוביץ' הזהיר כי "פיגוע בירי מכיוון הר הבית הינו קו אדום חדש שנחצה ומעיד על זליגת נשקים משכונות התפר למרכז העיר. חוסר הריבונות הקיים בשכונות שסובבות את העיר, הימנעות המשטרה מכניסה לשכונות והחרמת הנשקים מביאים את התוצאות המרות".

''מי שלא מטפל בירי על פסגת זאב שלא יתפלא שיקבל ירי בעיר העתיקה ובהמשך גם במרכז העיר", הוסיף קלמנוביץ'.

זירת הפיגוע הבוקר
זירת הפיגוע הבוקרצילום: מד"א

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי ״אצלנו הר הבית הוא ׳ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים׳. אצלם, בסיס טרור ושנאה. יש לסגור את הר הבית למוסלמים לתקופה ממושכת ולהדק את השליטה הביטחונית והמדינית בו. הר הבית בידינו אינה רק סיסמא, וזו צריכה להיות מציאות ברורה בשטח".

''יש לרדוף את המחבלים, שולחיהם, המסיתים והסייענים עד חרמה", הדגיש חבר הכנסת יוגב.

⁠⁠⁠⁠⁠ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) אמר בעקבות הפיגוע כי "אסור לממשלת ישראל להיגרר לניסיון המחבלים להפוך העימות לדתי, מה שעלול להסלים לכדי עימות בינלאומי בינינו לבין האסלאם כולו, כולל אל מול המדינות המוסלמיות המתונות''.

לדבריו, ''על ממשלת ישראל לפעול בתבונה ובקור רוח, ולמנוע התדרדרות מדינית וביטחונית. פעולה מתוך כעס ורצון לנקמה תשחק לידיהם של המחבלים ומטרתם תושג".