המגנומטרים בכניסה להר הבית
המגנומטרים בכניסה להר הביתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועץ המשפטי של הוואקף, עו"ד ג'מאל אבו טועמי, התייחס הבוקר (שני) בראיון לגלי צה"ל לטענות אנשי הוואקף נגד הצבת המגנומטרים בשערי הר הבית.

"המכשירים האלו שהותקנו, הוואקף רואה בהם הפרה בוטה וגסה של הסטטוס קוו. זו מציאות חדשה שהוואקף לא יכול לקבל אותה וגם הציבור המוסלמי בירושלים לא מוכן לקבל", אמר אבו טועמי.

לדבריו, "זה מעשה שנעשה חד צדדית מצד הגורמים בישראל. לא היה תיאום ולא יידעו את הגורמים המוסמכים כמו ירדן שהיא אחראית על הוואקף המוסלמי ועל המתחם של המסגדים".

אבו טועמי נשאל מדוע הוואקף לא מבין שהצבת גלאי המתכות נועדה למנוע פיגועים כמו זה שהתרחש ביום שישי, והשיב "מדובר במציאות חדשה שנוצרה היום על ידי ממשלת ישראל שהוואקף רואה בה הפרה בוטה של המצב ושינוי של סטטוס קוו שנוצר, וזה לא קשור לדברים אחרים שאתה מתייחס אליהם".

"הוואקף עצמו לא רואה במציאות שנוצרה היום על ידי משטרת ישראל דבר שיכול לגרום להרגעת המצב", טען אבו טועמי, "הוואקף מרגיש שהוא מאבד את השליטה על המקום עצמו וזה דבר שלא יכול להתקבל ברחוב הערבי והמוסלמי בירושלים".

"היו דברים לפני שנה או שנתיים. היו נסיונות להתקין מצלמות בתוך מתחם המסגדים וגם הדבר הזה לא צלח", ציין אבו טועמי. "צריך הרבה חכמה והרבה שכל לפני שעושים דברים כאלו".

אבו טועמי הבהיר כי החלטת הוואקף היא שאין לעבור במתקני הבידוק החדשים, "העמדה של הוואקף היא לא להשתמש, לא הם ולא המתפללים, במתקנים האלו ולא לעבור דרכם".

בסיום דבריו הזהיר אבו טעמי מהאפשרות שהצבת המגנומטרים תחליש את מעמדה של ירדן במתחם הר הבית, ותביא לכך שגורמים מוסלמיים אחרים ינסו להשתלט על הנעשה במתחם, "לפי דעתי ממשלת ירדן מגבה את ההחלטה הזו. המעשה הזה מחליש את הוואקף עצמו ומחליש את ממשלת ירדן מול הגורמים בחוץ שיכולים לבחוש בעניין הזה, ולהפריע למהלך התקין של העניינים במקום".