הפגנת תושבי נתיב האבות

תושבי שכונת "נתיב האבות" שבישוב אלעזר בגוש עציון עלו הבוקר (שני) לירושלים והפגינו מול משרד ראש הממשלה.

המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר, "בגלל מטר אחד - בשביל אף אחד", "גם החורבן הזה במשמרת שלכם", "מסדירים את נתיב האבות", "ביבי תתעורר ותתערב" ועוד.

במהלך ההפגנה הבהירו התושבים כי פניהם להחרפת המאבק להצלת בתי השכונה, הצפויים להיהרס בקרוב בהנחיית בג"ץ בעקבות "רצועה" ברוחב כמטר שהבעלות עליה אינה ברורה. התושבים אף חסמו את הכביש במקום למשך מספר דקות.

התושבים מציינים כי מאז פסק הדין של בית המשפט העליון להריסת השכונה אין שום פתרון ומגעים עם תושבי השכונה. לאור זאת הם מבינים כי בעוד מספר חודשים הם עלולים למצוא עצמם ללא קורת גג.

בחודש ספטמבר 2016 פסקו שופטי בג"ץ כי יש להרוס 17 מבנים בשכונת "נתיב האבות" בישוב אלעזר שבגוש עציון בתוך כשנה וחצי. החלטת השופטים ניתנה בעקבות עתירה שהגישה תנועת "שלום עכשיו" יחד עם כמה פלסטינים שטענו לבעלות על קרקעות באזור, אך לא הוכיחו בעלות זאת בשום שלב.

למרות זאת החליטו שופטי בג"ץ, בהסתמך על תצלומי אוויר בהן נראות שתי רצועות קרקע מעובדות בשטח השכונה, כי רצועות אלו הן בגדר קרקע פלסטינית פרטית, וכי יש להרוס את הבתים הבנויים בחלקם על רצועות קרקע אלו.

יש לציין כי המדינה ביקשה מבג"ץ, בעקבות חוות דעת צוות ההסדרה, לערוך הליך המכונה "רישום ראשון" לקרקעות אלו, ובאמצעותו לשנות את מבנה הבעלות בחלקות כולן כך שלא יהיה צורך בהרס הבתים. אולם, השופטים דחו את בקשת המדינה והוציאו פסק דין חלוט לפיו יש להרוס בתים אלו.

ממטה מאבק נתיב האבות נמסר, "אנו דורשים מראש הממשלה מר בנימין נתניהו לשים על סדר יומו את הטיפול בשכונת נתיב האבות ולפתור את המשבר כבר מעכשיו ולא להפקיר את המשפחות עד לרגע האחרון. ברור לנו כי רק התערבות אישית של ראש הממשלה תוביל לפתרון ראוי למשבר".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן קורא לממשלת ישראל לפעול עכשיו לפתיחת החסמים לשטחים החלופיים ולהקמת השכונה בשטחים הסמוכים ואומר: "לפי פסק הדין של בגץ בעוד מספר חודשים, 15 בתים בשכונה מיועדים להרס. בנקודת הזמן הזו אני קורא לממשלה להתאפס ולפעול להסדרת מעמד הקרקע ומציאת פתרון לאותן משפחות לפני שיהיה מאוחר".