הרב לאו והרב יוסף
הרב לאו והרב יוסףצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שופטי בג"ץ נעם סולברג, ניל הנדל ואורי שוהם דחו היום (שני) את העתירה המבקשת לאפשר לרבנות הראשית ייצוג משפטי נפרד בעתירות שהגישו הרפורמים המבקשים דריסת רגל בכותל המערבי.

העתירה הוגשה לבג"ץ בין היתר על ידי ראש ישיבת הכותל הרב ברוך וידר ועל ידי לאה אהרוני מארגון ''נשים למען הכותל'', שביקשו לאפשר לרבנות הראשית להציג את עמדתה באופן עצמאי בדיונים על עתירות הרפורמים, ולא באמצעות היועץ המשפטי לממשלה, בשל חילוקי דעות עימו.

לדברי העותרים, יש להורות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להתיר לרבנות הראשית ייצוג משפטי נפרד ועצמאי, שלא באמצעות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, במסגרת העתירות על הסדרי התפילה בכותל המערבי.

השופט סולברג כתב בפסק הדין כי ''סוגיית הייצוג המשפטי הנפרד לרשות שלטונית, כאשר נתגלעה מחלוקת משפטית בינה לבין היועץ המשפטי לממשלה, היא סוגיה נכבדה ומורכבת. היא נדונה בוועדות ציבוריות, בפסיקתו של בית משפט זה, ובכתבי מלומדים.

''איני שולל את הטענה כי היא ראויה לדיון משפטי מקיף... יחד עם זאת, בכל הנוגע לעתירה שלפנינו, הגעתי לכלל מסקנה כי פגמים שנפלו בה מחייבים את דחייתה על הסף'', כתב סולברג.

בהחלטתו ציין השופט כי הן הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה והן העתירה לבג''ץ נעשו בשיהוי ניכר. סולברג מציין כי בעקבות הפנייה המאוחרת ליועמ''ש לא היה זמן מספיק להתמודד עם הטענות עד להגשתה בפועל של העתירה. כמו כן, קבלה של העתירה בעיתוי הנוכחי משמעותה דחייה ניכרת בדיון בבג''ץ לאחר שזה כבר נקבע.