תלמידים חרדים, אילוסטרציה
תלמידים חרדים, אילוסטרציהפלאש 90

החל משנת הלימודים תשע"ט משרד החינוך יפעיל מתווה חדש למתן רישיונות לבתי ספר וגני ילדים במוסדות המוכר שאינו רשמי, במסגרתו יעניק המשרד יעניק רישיונות ל- 5 שנים.

כיום, רוב המוסדות נדרשים לחדש את הרישיונות מדי שנה, כשהמשמעות היא, היתקלות עם נהלים בירוקרטיים מייגעים מידי שנה וכדי להבטיח התנהלות תקינה מול משרד החינוך. במקרים בהם לא ניתן למוסד רישיון לפני פתיחת שנת הלימודים, המוסד החינוכי לא תוקצב.

המתווה החדש צפוי לעודד מוסדות חינוך להבטיח את תקינותם של המבנים במטרה להיכנס ל'מסלול הירוק' המאפשר להם לקבל רישיון ל- 5 שנים רצופות. "לעניין זה חשיבות רבה, שכן גם אם יימצא במהלך השנים שהם נדרשים להמציא אישור רלוונטי זה או אחר, התקצוב שלהם לא ייפגע במהלך התקופה", אומרים במשרד החינוך.

יש לציין כי לשנת הלימודים הקרובה - תשע"ח, המשרד העניק זה מכבר רישיונות במסגרת המתווה הישן.

משרד החינוך מוביל במהלך השנים האחרונות תהליכים של הפחתת הרגולציה על מוסדות החינוך באמצעות הרחבה של האוטונומיה הניהולית. המתווה החדש מהווה נדבך נוסף בהפחתה של הרגולציה על מוסדות החינוך. לצד האוטונומיה המשרד פועל ללא פשרות כדי להבטיח את מוגנותם של התלמידים ברמת הבטיחות והתברואה.

שר החינוך נפתלי בנט אמר בתגובה כי "מדובר במהלך פורץ דרך שיסיר חסמים בירוקרטיים שהכבידו לאורך שנים על בעלויות ומוסדות חינוך. המתווה החדש הוא צעד נוסף בהגברת האוטונומיה שאנו מעניקים למוסדות החינוך. צעד זה מצטרף לשורה של שינויים עמוקים שאנו מובילים בנושא הרישוי, בין היתר, באמצעות שילוב מערכות טכנולוגיות שקיצרו את הליכי מתן הרישוי. אנחנו נמשיך לשקוד על דרכים נוספות שיקלו ויעמיקו את שיתוף הפעולה שלנו עם השותפים שלנו לדרך – הבעלויות ומנהלי מוסדות החינוך".

סגן שר החינוך מאיר פרוש בירך על ההחלטה: "אני מברך את השר בנט שהתניע את התהליך להקל את נהלי הרישוי ולאחר דיונים רבים, המשרד היום מגיע עם בשורה שתקל על מנהלי המוסדות. בתקופה הקרובה נמשיך לשקוד על הרחבת המתווה ולהחיל אותו על כל מוסדות המוכש"ר והפטור.״