ח"כ זוהר: לכבד את שמירת השבת

הועדה לצדק חלוקתי בראשותו של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) קיימה היום (שלישי) דיון בנושא קיפוח שומרי שבת בבתי מלון בישראל. הדיון עסק בתופעה לפיה שומרי שבת מפונים מבית המלון בעיצומה של השבת.

שומרי מצוות טענו בדיון כי "נסחטו" לטענתם לשלם מחיר גבוה מאוד לאחר שגילו כי עליהם לעזוב את החדר במלון בעיצומה של השבת ולא היה פתרון עבורם ועבור בני משפחתם.

ח"כ זוהר אמר בדיון, "במדינה יהודית ראוי לכבד עיקרון של שמירת שבת. אם מדברים על הדתה ועל כפיה דתית, יש לנו פה דוגמה מובהקת של כפיה חילונית. כאשר מקשים על שומרי שבת לשמור על השבת כהלכתה- זה אבסורד"

אלי אבני, יועץ הלכתי לרב הראשי לישראל, סיפר בדיון "שומרי מצוות נאלצים לפנות חדרם תוך כדי חילול שבת ברבנות אנו מקבלים תלונות רבות מאנשים שנאלצו לפנות את חדרם בשבת ללא ידיעה מראש וכיוון שהחדר הוזמן נאלצו לעזוב ללא פתרון"

ח"כ עליזה לביא תקפה גם היא את מדיניות בתי המלון, "הציבור הדתי הוא פרה חולבת. פינו אותי מאחד המלונות בשבת עם תינוקות, זה היה מאוד לא נעים, לא יכולנו להישאר כי החדר הוזמן עבור אורחים אחרים. בשנים האחרונות אנו נדרשים לשלם הרבה יותר על מנת לשמור שבת ועושים זאת מחוסר ברירה".

כל בתי המלון שהוזמנו לוועדה בחרו שלא להגיע לדיון והסתפקו בנציגת התאחדות בתי המלון שהגיעה לייצגם.

פנינה בן דוד, נציגת התאחדות המלונות, הציגה בדיון את עמדת המלונאים, "שעות הפינוי הנהוגות מקובלות בכל העולם. רוב המלונות מיידעים את האורחים בשעת הפינוי. לדעתי לא הגיוני שחילונים ייאלצו לשלם יותר כי דתיים רוצים להישאר עד מוצ"ש. יש בתי מלון שמאפשרים להישאר עד מוצ"ש ללא תוספת תשלום. אבל כשהחדר נמכר לשבת בערב אין אפשרות להישאר".

אהובה זקן, נציגת משרד התיירות, ציינה "מדובר באוכלוסייה גדולה של מיליוני שומרי מסורת. ככה זה בעולם ולנו אין סמכות להתערב במחיר שגובים המלונות עבור תוספת שבת. חיוב כל המלונות לפנות את החדרים רק במוצ"ש יפגע באיכות השירות לתייר שלמשל נוחת בשבת בצהריים"

ח"כ זוהר הוסיף בסיכום, "התופעה היא שמדירים שומרי שבת מבתי מלון. מדוע לא להאריך את השהות עד מוצ"ש? מה יפסידו המלונות? אני מתכוון להגיש הצעת חוק בעניין שתחייב את בתי המלון לפנות את החדרים רק במוצ"ש. בתי המלונות רק ירוויחו אם יתנו את האופציה להישאר"