כך מסייע צה"ל לפצועים הסוריםדובר צה"ל

צה"ל הציג היום (רביעי) נתונים, לפיהם כחצי מיליון בני אדם נהרגו ברחבי סוריה מאז החלה הלחימה בשנת 2011.

כשני מיליון בני אדם נוספים נפצעו, שישה מיליון וחצי נעקרו מבתיהם ו-5.9 מיליון נוספים הפכו לפליטים, בעיקר במדינות השכנות. הנזק לתשתיות נאמד בכ-250 מיליארד דולר, וההערכה לתקופת השיקום עומדת על 30 שנים לפחות.

כשתא"ל יניב עשור הגיע לפני שנתיים לפקד על אוגדת הגולן בעת הלחימה הקשה בסוריה, הוא הבין שצריך לעשות צעדים שישרתו את שני הצדדים.

צה"ל מסייע לפצועים בסוריה במספרים חסרי תקדים. מאז שהחלה הלחימה שם טופלו בישראל כ-3000 פצועים ואושרה כניסתם של כאלף ילדים והוריהם לצורכי טיפול רפואי, "רק אתמול נכנסו שני ילדים לניתוחי לב בבית החולים שיבא במימון מרכז פרס לשלום", מספר תא"ל יניב עשור.

הסיוע ניתן ברצועת שטח בעומק של 15 ק"מ בצד הסורי ובאורך של כ-40 ק"מ, מהכפר הסורי ג'ובתא אל-חשב בצפון ועד לאזור תל סאקי שבדרום-מרכז הרמה.

מפקד מנהלת ''שכנות טובה'', סא"ל א', מספר כי לאחר שנודע לצה"ל שמרפאה מקומית בסוריה הופצצה, מיהרה מערכת הביטחון לשלוח צוות רפואי עם ציוד כדי לסייע לנזקקים.

תא"ל עשור ציין כי ארגוני הסיוע הבינלאומיים, כמו הצלב האדום ו"רופאים ללא גבולות", לא נרתמו לפרויקט מחשש שבשל כך תוגבל פעילותם מטורקיה ומירדן.

לא כולם רואים בעין טובה את הסיוע של ישראל והתערבותה בסוריה, "הרצון לעזור לסורים ולשמר את האינטרסים של המדינה גברו על כל השיקולים האחרים והיום ניתן לכך ביטוי בשטח", מסביר גורם צבאי.

"כשבכפרים אחרים שמעו על העזרה שאנו מגישים, הם גם רצו להצטרף. באחד הכפרים הסיוע מישראל קיבל אישור הלכתי, כאשר המואזין כרז למתפללים שזקוקים לכך, להגיע לגבול ולקבל את העזרה. זיהינו צורך והזדמנות וזהו חלק משמעותי מהמאמץ המבצעי שלנו להגן בגזרתנו".

"בלימודים שלי בבריטניה, לפני כניסתי לתפקיד, למדתי את עוצמתם הצבאית של 'אמצעים רכים', ובחטיבת המחקר באמ"ן הסבירו לי עד כמה האמריקנים פספסו במלחמה בעיראק כשלא טיפלו באוכלוסייה המקומית", הסביר תא"ל עשור.

תא"ל עשור יודע גם לקבוע בוודאות, "מהשטח שבו פועלים המורדים (שבני המקום מוחזקים שם) לא יצא אף פיגוע וזה מלמד על חשיבות עבודתנו לשכנות טובה".