ז'ן לוק מלנשון
ז'ן לוק מלנשוןצילום: רויטרס

מנהיג השמאל בצרפת, ז'ן לוק מלנשון, תקף את הנשיא, עמנואל מקרון, משום שלקח אחריות בשם ממשלת צרפת על גירושם והשמדתם של יהודי צרפת בשואה.

בפוסט שכתב בבלוג שלו, ביקר מלשון את מקרון על דברים שאמר ביום ראשון, באירוע זיכרון לגירוש יהודי צרפת, בו השתתף גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

מלנשון טען שמקרון שגה קשות כאשר התייחס אל ממשלת וישי, שהיתה בת חסות של גרמניה הנאצית, כאילו היתה ממשלת צרפת. לדבריו הממשלה הצרפתית הלגיטימית באותה תקופה היתה הממשלה הגולה בבריטניה.

"לחלוטין בלתי נסבל", סיכם מלנשון, לטעון ש"צרפת, כעם, כאומה, אחראית לפשע הזה".

עוד טען מלנשון כי אסור היה להזמין את נתניהו לאירוע, שציין את יום השנה ה-75 לגירוש אלפי יהודים צרפתיים אחרי שרוכזו באצטדיון ה"ול ד'איב" (Vel d'Hiv). זאת, משום שנתניהו, לדבריו, הוא "מנהיג ממשלת הימין הקיצוני בישראל".

מנהיג השמאל הבהיר כי מקרון לא צריך היה לומר שהאנטי-ציונות היא צורה של אנטישמיות. המדובר, לדבריו, ב"תאוריה ישנה מאוד", אך "זו הפעם הראשונה בה נשיא של הרפובליקה שלנו הופך את הטיעון הזה לרשמי".

מלנשון עצמו נחשב אנטישמי ואנטי-ישראלי. בדבריו, דחה מקרון את טיעוניהם של "אלה המבקשים לומר שצרפת של וישי לא ייצגה את העם הצרפתי". הנאצים, הוסיף, "ידעו שהם יכולים לסמוך על הצייתנות" של ממשלת הבובות ושל אלפי תומכיה.