הנשיא ריבלין ומנכ''ל בית הנשיא טובי
הנשיא ריבלין ומנכ''ל בית הנשיא טוביצילום: תומר רייכמן

נשיא המדינה ראובן ריבלין קיים היום (חמישי) שיחה טלפונית עם נשיא טורקיה בהמשך לבקשתו של ארדואן לקיים את השיחה על רקע המצב האזורי.

בשיחה הבהיר הנשיא למקבילו הטורקי כי מתקפת הטרור שהתרחשה ביום שישי שעבר בהר הבית, ''מקום קדוש עבור כולנו'', היא חציית קו אדום בלתי מתקבלת ''המעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד''.

הנשיא הזכיר לארדואן כי לאחר מתקפות הטרור בטורקיה, מיהרה מדינת ישראל לגנות בתוקף מעשים נפשעים אלו ועל כן ''אנו מצפים לשמוע גינוי דומה גם מטורקיה מפני שטרור הוא טרור בכל מקום בו הוא מתרחש, בירושלים, איסטנבול או פאריס''.

ריבלין גם הדגיש כי ישראל שומרת ותמשיך לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים והוסיף כי הצעדים שננקטו בהר הבית נועדו להבטיח כי מעשי טרור שכאלה לא ישנו וכי ''חובתנו הקודמת לכל היא השמירה על חיי האזרחים העולים אליו''.

השיחה בין ריבלין לנשיא הטורקי נערכה חרף עמדת משרד החוץ שלא נכון לקיים אותה בעת הזאת. יועצו המדיני של הנשיא בדק את הנושא עם בכירים במשרד החוץ - והם הבהירו לו שמבחינה מדינית - קיום השיחה בפרק הזמן הנוכחי - יהיה מוטעה.

הבכירים הסבירו כי טורקיה מתסיסה מזה זמן את ערביי ישראל ומזרח ירושלים - ואין לתת לה דריסת רגל בניסיונות הרגעת השטח שמובילה ארה"ב וירדן מעורבת בהם.

נתון נוסף שהונח בפני היועץ המדיני של הנשיא היה שרק השבוע זימן מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם בהנחייתו של ראש הממשלה את השגריר הטורקי בישראל, ודרש ממנו שארצו תפסיק להתסיס את הערבים בישראל בנושא הר הבית.

חרף המידע הזה, בסופו של דבר החליטו בבית הנשיא לקיים את השיחה. הן בבית הנשיא והן בסביבת ראש הממשלה אמרו כי לא מדובר בעימות בין ריבלין לנתניהו, אלא בעמדה שונה של הנשיא שהיא לגיטימית.