מגנומטרים בכניסה להר הבית
מגנומטרים בכניסה להר הביתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבוע לפיגוע הרצחני. הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה, בתום ישיבה שנמשכה כארבע שעות, להותיר את גלאי המתכות בכניסה להר הבית.

כמו כן, הקבינט הסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה "על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי" בהר הבית.

"ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית", נמסר.

המשטרה הודיעה הבוקר (שישי) על הגבלת הכניסה לעיר העתיקה ולהר הבית לגברים מעל גיל 50 ועל סגירת רחוב סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה לכניסת כלי רכב. עוד הוחלט כי נשים יוכלו להיכנס ללא הגבלת גיל. בתוך כך תוגברה אוגדת יהודה ושומרון של צה"ל בשתי פלוגות לוחמים.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "ההחלטה של מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי להצבת המגנומטרים בהר הבית היא החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתחרשו שוב".

לדבריו ''אסור להתקפל בגלל איומים ולתת לטרור להשיג הישגים. גם אם נכונו לנו אתגרים ביטחוניים היום ובהמשך, זו ההחלטה הנכונה, עלינו לגבות את המשטרה ולעמוד מאחוריה. אני מחזק את ידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה על המנהיגות שגילה בהובלת ההחלטה ואת הקבינט בגיבוי שנתן לה''.

ברקת הדגיש כי ''לא מדובר בנושא פוליטי, אלא בנושא מקצועי ביטחוני. אף אחד לא קורא תיגר על הסטטוס קוו בהר הבית ואני קורא לכל התושבים המוסלמים להרגיע את הרוחות, לא לנהוג באלימות ולהישמע להוראות המשטרה. מי שבא להתפלל - אהלן וסהלן, מי שבא לעסוק בטרור ופרובוקציות ייתקל ביד קשה".

אמש (חמישי) בשעה 20:00 נערכה התייעצות ביטחונית בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה שבתל אביב, על רקע המתיחות בהר הבית.

מיד אחרי ההתייעצות החליט נתניהו לכנס את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לקבל החלטות לקראת תפילות יום השישי.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שמתנגד להסרת המגנומטרים, אמר בראיון לחדשות 2 כי "האינטרס הביטחוני למנוע פיגועים עתידיים בעקבות רצון למנוע את מה שקרה, צריך לגבור''.

לדבריו, ''צריך להמשיך ולהתקין אותם בכל הדרכים להר הבית. אם השב"כ מתנגד לאמצעי האבטחה – הוא צריך להציע חלופות, וזה לא קרה".

עשרות נפצעו אמש בעימותים שפרצו בין מאות מתפרעים מוסלמים לכוחות המשטרה בשער האריות בכניסה להר הבית. המתפרעים ידו בקבוקי מים ואבנים על שוטרים ליד שער האריות. השוטרים הגיבו בירי רימוני הלם. כמה עשרות מפגינים נפגעו קל וטופלו במקום. מהמשטרה נמסר כי חמישה שוטרים נפגעו באורח קל במהלך פיזור מפרי הסדר בכביש מעלה מוטה גור.