פרידמן: "הצלחנו להתמודד עם המשבר"

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הגיע הבוקר (שלישי) לשדולה ליחסי ישראל וארה"ב בכנסת ושוחח בין היתר על מאחורי הקלעים של הניסיונות להביא לפשרה בין ישראל וירדן בנוגע להר הבית.

"בלי לייצר הרבה רעש ועם עבודה מדוקדקת ונכונה, הצלחנו להתמודד עם המשבר הזה ולצלוח אותו", אמר פרידמן לחברי הכנסת.

ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה ליחסי ישראל וארה"ב פנה אל פרידמן. "אני מברך אותך, כבוד השגריר, על תחילת עבודתך בישראל ושמח על הגעתך למפגש הרשמי הראשון בכנסת. תודה שכיבדת אותנו בנוכחותך. אני מצפה לעבודה משותפת אתך, באמצעות הידוק הקשרים בין השגרירויות נשפר ונגיע יחד להישגים חדשים ביחסים בין המדינות".

"השדולה ליחסי ישראל ארה״ב עוסקת בהעמקת הקשרים בין הכנסת לבין הקהילה היהודית האמריקאית וארה״ב, זהו אתגר מיוחד. אני מבטיח לך דבר אחד, משעמם לא יהיה לך", אמר ח"כ שי.

ח"כ רויטל סוויד אמרה לשגריר, "שנים רבות יהודי ארה"ב היו מקור לתמיכה למדינת ישראל. בשנים האחרונות יש תהליך שבו היהדות ומדינת ישראל מהווים משענת לקהילות בכל העולם. לכל אדם יש שליחות ואתה הגעת לעת הזאת להיות שגריר - כאשר האתגרים הם רבים ולא רק מבחינה מדינית - אלא גם באתגרים של יהודים בארץ ובח"״ל. ראינו כמה דברים שיוצאים מהבית הזה שמנסים לפגוע בקשר - ואנחנו לא ניתן לזה לקרות".

ח"כ אלעזר שטרן המשיך באותו נושא. "אתה אמנם לא שגריר יהדות ארה"ב בישראל אלא שגריר של מדינת ארה"ב בישראל. שנינו באנו מרקע אורתודוקסי ומבינים את האתגר מול יהדות ארה"ב על כל גווניה ואשמח אם תעזור להתמודד עם המשבר בין יהדות ארה"ב לישראל וחיזוק הקשר בין הדור הצעיר בארה"ב לישראל", אמר לפרידמן.

ח"כ אורן חזן פנה לשגריר וביקש, "יש להעביר את השגרירות לירושלים. רציתי לדעת מה קרה ליחס של הממשל האמריקני לפני הבחירות לגבי ההתיישבות?".

ח"כ זוהיר בהלול ענה לו, "אני מבקש לא להעביר את השגרירות לירושלים".

חזן תהה בתגובה, "אז לאן? לרמאללה?".

בהלול הגיב, "אני מבקש להיות מארה"ב שחקן הוגן. התגשם חלום של העם היהודי להקים את מדינתו אבל הגיע הזמן להקים את מדינתו של העם הפלסטיני. אני מבקש ממך להעביר את המסר שיש לפלסטינים זכות כמו לישראלים. זה לא בראש מעייניו של נתניהו - ולכן אני פונה אליכם אולי תחזירו את נתניהו לשפיות המדינית".

בנושא זה ביקש את זכות הדיבור גם ח"כ ישראל אייכלר. "יש תעמולה של הערבים שאנחנו מנסים לכבוש את אל אקצא. זה לא נכון, כמו שלא נכונה התעמולה שהיהדות כאן רוצה להדיר את יהדות העולם. לכל אדם ויהודי יש זכות. אותם יהודים שמתנגדים אליכם, הם אותם יהודים שמתנגדים אלינו. לפני שאתם מחליטים אם להעביר את השגרירות לירושלים - קודם כל תאפשרו לנו לבנות בירושלים".

במהלך הדיון, הגישה לשגריר יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ההזמנה לאירוע ציון 12 שנה לגירוש מצפון השומרון.

שולי מועלם מברכת את השגריר פרידמןחזקי ברוך