F-35
F-35צילום: יששכר רואס

צי מטוסי ה-F-35 לייטנינג II השלים לאחרונה ציון דרך משמעותי נוסף בהגיעו ל-100,000 שעות טיסה ברחבי העולם, בעת שצוותי הניסויים של ה-F-35 משלימים את הדרישות הנותרות בשלבי הפיתוח של המערכת.

ניסויי הטיסה הדרושים להשלמת הפיתוח כוללים השלמת גרסת התוכנה 3F ושחרורה הסופי, ניסויי המראת ה-F-35B מרמפה, הפעלת ה-F-35B מאתרים תובעניים, בחינת העומסים על ה-F-35B וה-F-35C במספרי מאך גבוהים והשלמת הניסויים הנותרים לדיוק בהטלת חימוש.

בין ציוני הדרך העיקריים שהושגו בחודשים באחרונים בתוכנית פיתוח המערכת וההדגמה ניתן למנות את השלמת הניסויים במעטפת הטיסה הסופית של ה-F-35A, שכללו תמרונים מסוכנים בקצה המעטפת, הפעלת מאמצים עד מגבלות חוזק המבנה של המטוס, ביצועי מערכות המטוס ובחינת התכונות האווירודינמיות תוך הוכחת איכויות ניהוג מצוינות.

"ציון דרך זה של 100,000 שעות טיסה ברחבי העולם מסמל רמת בגרות גבוהה של התוכנית ושל מערכות הנשק ל-F-35", אמר ג'ף בביון, סגן נשיא בכיר ומנהל תוכנית ה-F-35 בלוקהיד מרטין. "אנו נמצאים בעמדה טובה להשלמת פיתוח גרסת התוכנה 3F עבור כלי-הטיס ומערכות המשימה שלו עד סוף 2017".

כמו כן, הושלמו כל ניסויי שיגור אמצעי החימוש הבריטיים שכללו טילי AIM-132 ASRAAM והפצצות המונחות Paveway IV, ובוצעו 45 מתוך 50 ניסויי שחרור החימוש שכללו תקיפת מספר מטרות ומספר יעפי ירי, וכן ירי מהתותח הפנימי וממארז תותח חיצוני בגחון בקוטר 25 מ"מ. בנוסף, בוצעו ניסויי יעילות ביצוע משימות על-ידי קבוצת מטוסים, דוגמת תקיפת איומים אוויריים וימיים, תוך הדגמת ביצועי מערכת ה-F-35.

שלושה דגמים נפרדים של ה-F-35A לייטנינג II יחליפו את מטוסי ה-F-16 פייטינג פאלקון וה-A/OA-10תאנדרבולט II של חיל האוויר האמריקני, ה-F/A-18 הורנט של חיל הים, ה-F/A-18 וה-AV-8B הרייר של חיל הנחתים, ומגוון מטוסי קרב ב-11 מדינות זרות.

בעקבות ההכרזה של חיל הנחתים של ארה"ב ביולי 2015 על יכולת מבצעית ראשונית, חיל האוויר האמריקני השיג יכולת מבצעית ראשונית באוגוסט 2016 וחיל הים האמריקני ישיג יכולת כזו בשנת 2019.