המגיש החרדי: אצלכם ארץ ישראל על חשבון לימוד התורה

שדרן הרדיו החרדי, אבי מימרן, השתתף היום (שלישי) בכנס קטיף בניצן ושוחח עם כתב ערוץ 7 על ההתנתקות מגוש קטיף בעיני הציבור החרדי ועל סדרי העדיפויות של הציבור הדתי לאומי.

"מה שקרה בגוש קטיף זו טראומה. זה עקירה וגירוש מהאכזריים שהיו. תחת שלטון ימני לכאורה" אמר מימרן בפתח דבריו.

מימרן הוסיף כי אם בגוש קטיף היו מתגוררים חרדים, ההתנתקות לא היתה יוצאת לפועל. "בכוח, בטוב ברע, דיפלומטיה, לחץ פוליטי, לשון מאזניים בממשלה לא משנה, לא היה גירוש".

בהמשך דבריו מציע מימרן לציבור הדתי לעשות חשבון נפש, "אנחנו לא אומרים הנה אמרנו לכם. הציבור הציוני דתי צריך לומר לעצמו 'אנחנו הבאנו את זה עלינו'. זה לא תפקידו של הציבור החרדי לומר את זה. מי אנחנו מטיפי מוסר? מחנכים בשער?"

לדבריו, "הציבור הציוני דתי שהלך יד ביד עם עטיני המדינה שלובי זרועות, שהתחבר לציונות, שהתחיל להשפיע בכל המערכות - בחברה בכלכלה בצה"ל ואמר לעצמו אני ישראלי גאה שומר מצוות. באה המדינה יום אחד והראתה לו בדיוק מה מקומו מי ומה כוחו ומה יכולתו בהשפעה במדינה. הוא הראשון שצריך לומר אני הבאתי את זה על עצמי איך אני מתאפס איך אני מתעורר איך אני מוצא את הדרך".

לדעתו של מימרן גם היום, 12 שנים אחרי הגירוש, הציבור הציוני דתי לא למד את הלקח, "דפוס הפעולה נשאר אותו דבר למעט ציבורים קטנים שיותר הקצינו והפכו להיות יותר חרדים, אבל רוב הציבור הדתי לאומי נשאר שם וקיבל את זה כסוג של גזירה".

לשאלה איפה היה הציבור החרדי בהתנתקות משיב מימרן בהתחכמות, "הציבור החרדי היה איפה שהציבור הדתי לאומי נמצא כשיש חיטוטי קברים, כשיש חילולי שבת, גזירת גיוס, כשיש הפגנות על מסעדות טרפות, כשיש הפגנות נגד הרפורמים וכשיש הפגנות נגד כנסיה שמטבילה יהודים בבאר שבע. איפה שהציבור הדתי לאומי נמצא בזמן ההפגנות הללו הציבור החרדי היה בזמן עקירת גוש קטיף".

"יש סדרי עדיפויות כשאתה נאבק על משהו שהוא אצלך בראש סדר העדיפויות וזה ישוב ארץ ישראל זה לא אומר שזה נמצא בראש סדר העדיפויות שלי. ואם בראש סדר העדיפויות שלי נמצאת שמירת השבת יכול להיות שאצל ציבור אחר זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות, אני מפגין על מה שחשוב ויקר לי ואתה תפגין על מה שחשוב ויקר לך, אבל המאבק הזה מוכיח לנו מהו סדר העדיפויות. האם לימוד התורה נמצא בראש? או ארץ ישראל, ישובים גדרות חומה בהר?"

מימרן תוקף את הבית היהודי על ישיבתו בממשלה הקודמת עם יאיר לפיד שקיצץ בתקציבי הישיבות, "בקדנציה הקודמת הבית היהודי הוכיחה שיישוב הארץ בא על חשבון לימוד התורה. ואגב גם לומדי התורה של הציבור הדתי לאומי נפגעו בדיוק כמו החרדים".

בתשובה לשאלה מציין מימרן כי ישוב הארץ היא מצווה אך היא בדיוק כמו שאר המצוות, "אני חלילה לא מזלזל בזה. אני גר בירושלים ואני מיישב את ארץ ישראל, הרב קנייבסקי גר בבני ברק והא מיישב את ארץ ישראל והוא גם מקיים את שאר המצוות בדיוק באותה רמה. הוא לא אומר יש לי פה מצווה 'סטאר', כוכבה גדולה, שאני מעצים אותה על פני שאר המצוות".