משה גפני
משה גפניצילום: יצחק הררי, פלאש 90

הסדנא לידע ציבורי מפרסמת היום (ד') את נתוני דו"ח סיכום מושב הקיץ של הכנסת לשנת 2017.

מהנתונים עולה כי ועדת הכספים היא הוועדה הכי פופולרית ולדיוניה הגיעו מרבית חברי וחברות הכנסת, ועדת הכנסת היא הוועדה שדיוניה הכי סוערים עם ממוצע של 10 חברי כנסת בדיון וחבר הכנסת משה גפני הוא שיאן הנוכחות בוועדות והשתתף ב-70 מישיבות הוועדה שפרוטוקוליהן פורסמו במושב החולף.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) השתתף בלא פחות מ-70 ישיבות של ועדות הכנסת במושב החולף והוא חבר הכנסת שהשתתף בהכי הרבה ישיבות ועדה. 88% מהישיבות בהן השתתף גפני היו בוועדת הכספים בראשה הוא עומד.

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) – יו"ר הקואליציה, השתתף ב 66 ישיבות של ועדות שונות ובהן 23 ישיבות של ועדת הכנסת, 15 ישיבות של ועדת הכספים ו-7 ישיבות של הוועדה לחוק השידור הציבורי.

מוביל את מדד הנוכחות בוועדות מהאופוזיציה הוא ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ואחריו ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וחברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) ואיתן ברושי (המחנה הציוני), שנכחו בדיוני הוועדות השונות 55, 54 ו-51 פעמים, בהתאמה.

הוועדה הפופולרית ביותר בקרב חברי וחברות כנסת היא ועדת הכספים שלדיוניה במושב החולף הגיעו רוב חברי הכנסת, 63 במספר, לפחות פעם אחת. גם דיוני ועדת הכנסת וועדת העבודה, הרווחה והבריאות זכו לפופולריות והגיעו אליהם 55 ו-52 ח"כים שונים, בהתאמה. ועדת הכנסת היא גם הוועדה שדיוניה הכי עמוסים וממוצע חברי הכנסת בכל דיון בה עמד על 10 חברים.

נתוני סיכום מושב הקיץ של הסדנא לידע ציבורי מבוססים על הפרוטוקולים הפומביים שפורסמו על ידי הכנסת, אשר נאספים ומנותחים במסגרת פרויקט "כנסת פתוחה" ומתייחסים לטווח התאריכים מיום סיום המושב הקודם ב-27.03.2017 ועד לשבוע זה ב-23.07.2017. סה"כ נסרקו 374 פרוטוקולים.

שבי קורזן, מנכ"ל הסדנא לידע ציבורי, אמר כי "פעילות בוועדות הכנסת היא מרכיב מרכזי בעשייה הפרלמנטרית ומהווה זירה משמעותית להעלאת נושאים לסדר היום, לפיקוח על פעילות הממשלה ולחקיקה. הנגשה ושקיפות הפעילות בוועדות הכרחית ליכולתו של הציבור לעקוב אחר פעילות המחוקק ומעורבותו באזרחות פעילה. אנחנו רואים שיש שיפור בפרסום המידע ועדיין יש ועדות כמו ועדת האתיקה או ועדת החוץ והביטחון שלא מפרסמות פרוטוקולים כלל או מפרסמות רק חלק מהפרוטוקולים.

''כמו כן, ישנם עיכובים ניכרים בפרסום פרוטוקולים של דיוני ועדות הכנסת, לעתים במשך חודשים ארוכים. כך, למשל, הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי פרסמה רק 4 פרוטוקולים מתוך 34 דיונים שהתקיימו מאז סיום המושב הקודם, וועדת החינוך, התרבות והספורט פרסמה 13 פרוטוקולים בלבד מתוך 68 דיונים שהתקיימו מאז סיום מושב החורף", הוסיף קורזן.