טראמפ
טראמפצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, רמז השבוע כי ארה"ב לא תאשרר שוב את הסכם הגרעין עם איראן, בעוד כחודשיים וחצי.

על פי תנאי ההסכם, על ארה"ב לאשרר מדי שלושה חודשים כי איראן עומדת בהסכם. טראמפ עשה זאת בפעם האחרונה לפני עשרה ימים, בעצתם של יועציו הבכירים, אך הבהיר כי הוא עושה זאת בחוסר רצון.

"נדבר על זה שוב בעוד 90 יום", אמר הנשיא ל"וול סטריט ג'ורנל" ביום שלישי, "אבל אני אופתע אם יתברר שהם עומדים בהסכם".

לאחר פרסום הראיון דיבר טראמפ בפני קהל באוהיו ושוב הביע הסתייגות מההסכם עם איראן. "אם העסקה הזו לא תעמוד במה שהיא צריכה לעמוד בו, פירוש הדבר יהיה צרות מאוד מאוד גדולות עבורם", אמר. "את זה אני יכול לומר לכם".

סוכנות הידיעות JTA ציטטה דיווחים לפיהם טראמפ מתקרב בהדרגה לעמדה לפיה איראן מפרה את "רוח" ההסכם, גם אם היא עומדת לכאורה בתנאיו במובן הצר, ומגבילה את העשרת האורניום שלה. זאת, משום שאיראן ממשיכה לנסות טילים בליסטיים ולהתערב בסכסוכים במזרח התיכון – כולל בסוריה ובעיראק.

גם הקונגרס מפעיל לחץ על איראן, לגבי פעילויותיה בתחומים שאינם גרעיניים. שלשום עבר בבית הנבחרים ברוב עצום חוק מוצע שיגביר את הסנקציות על איראן בגין ניסויי טילים, פגיעה בזכויות אדם ותמיכה בטרור. הצעת החוק כוללת גם סנקציות על רוסיה וצפן קוריאה.

שדולת אייפא"ק הודיעה כי היא תומכת בהצעת החוק. "אייפא"ק קוראת לסנאט להעביר את החקיקה במהירות, וקוראת לנשיא לחתום עליה", הודיע הארגון.