המשטרה פתחה את שער באב אל-חוטא בכניסה להר הבית ומאות ערבים נכנסו אחר הצהריים (חמישי) לתפילה במסגד אל אקצא.

אלפי הערבים נכנסו להר לאחר שישראל פירקה את כל אמצעי האבטחה שהוצבו בשערים.

עם כניסת הערבים לתוך שטח הר הבית, החלו חלקם להשליך אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים, ואבנים בודדות נפלו ברחבת הכותל. אין נפגעים.

בהוראת מפקד מחוז ירושלים, כוח משטרה שהיה ערוך במקום הדף את המתפרעים ופיזר אותם תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. שוטר נפגע מאבן שפגעה בראשו וטופל במקום.

גם כעת המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בתוך שטח הר הבית, בשערים ובמבואות ובכל אזור העיר העתיקה במטרה לשמור על הביטחון והסדר.

מוקדם יותר הגיע מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, לרחבת הכותל המערבי כדי למסור הצהרה לתקשורת על היערכות המשטרה בעיר העתיקה.

"אני שמח שאפשר לפוגג חלק מהדיס אינפורמציה", פתח המפכ"ל את דבריו, "ההחלטה של הקבינט היתה שלשום, להסיר את האמצעים שהוצבו, שכללו, גלאי מתכות, שערים, ומצלמות. אתמול השלימה עיריית ירושלים לבקשת המחוז את התשתיות ששימשו הן לגלאי המתכות ולמצלמות, היות והתשתיות הללו חסרות ערך לא היתה שום משמעות להשאירם".

לשאלה מי העלה ראשון את עניין המגנומטרים, השיב: "לא אענה על כך, כי אז הרבה יופתעו. אני לא נוהג להדליף מקבינט, לכן לא אגיד מה הייתה העמדה של זה ומה העמדה של זה. אני לא יכול להתחבא מאחורי אף גורם אחר".

"תפקידנו זה לעצב מחדש את המציאות. יש אילוצים ובתוכם אנחנו צריכים להתנהל. יש המון ניסיון למשטרת ישראל במקום הרגיש הזה מול כל המכשולים, ונדע לעצב את המציאות מחדש באופן כזה שנוכל לשמור על חיי המבקרים, מתפללים שוטרים וכו'".

פעילי ימין קטעו את הצהרת המפכ"ל

"האחריות על הביטחון בהר הבית ליהודים, למוסלמים, לתיירים, לכל מי שעולה, הייתה ונשארה של משטרת ישראל. יש לנו אחריות לגיבוש תפיסת ביטחון מתאימה על פי האילוצים שמוטלים עלינו. אנחנו אומרים את דעתנו, מציגים את תמונת המודיעין, את הערכותינו, אבל בסופו של דבר מקיימים את ההנחיות של הדרג המדיני.

"תפיסת הביטחון שאנחנו מפעילים היא זו שנגזרת מהיכולת לעמוד בהנחיות הדרג המדיני. ניתנו לנו הרבה משאבים שלא אפרט ממניעים ברורים. היא צריכה להיות חכמה ורלוונטית לביטחון בתוך הר הבית, לכל סביבות הר הבית וירושלים. אני מצר על כך שיש תחרות בקרב גורמים אסלאמיים מי יותר קיצוני מהשני.

"החלטנו לאפשר לאנשים להיכנס מתי שהם מחליטים להיכנס, על פי הכללים של שעות הפתיחה בהר הבית. האילוצים שיושתו יהיו קשורים לרמת הפרות הסדר, אם תהיינה, ולרמת הסדר הציבורי שנצליח להשליט בקרב באי הר הבית המתפללים. אני קורא לכולם לא להפעיל אלימות ולא לעורר הפרות סדר. ככל שניתן תהיה תפילה חופשית על הר הבית".

דבריו נקטעו על ידי חבר הכנסת לשעבר ד"ר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר שהגיעו למקום והפריעו למפכ"ל לאורך כל דבריו.

"השוטרים שלך עזבו את העמדות. למה הפקרת את השוטרים שלך", שאל יו"ר עוצמה יהודית בקריאות רמות את המפכ"ל, והפריע לו להמשיך בדבריו. "אתם אמרתם להם תפעילו אלימות. אתם נכנעתם", הוסיף בן ארי בצעקות והביא להפסקתה של הצהרת המפכ"ל.