אושוויץ בירקנאו
אושוויץ בירקנאוצילום: יוסי זליגר, פלאש 90

לראשונה בהיסטוריה של מוזיאון מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, תערוכה נודדת תציג את ההיסטוריה של הכיבוש הגרמני ושל מחנה ההשמדה שהקימו הנאצים הנאצים בפולין.

התערוכה תבקר בלפחות 14 מדינות ברחבי העולם בחודשים הקרובים ותביא את סיפורו של אושוויץ-בירקנאו למיליוני בני אדם שלא הצליחו להגיע לביקור פרטי במחנה הגרמני בפולין.

התערוכה תציג מעל 600 פריטים שהיו שייכים לאסירים במחנה אושוויץ-בירקנאו והוצגו עד היום בביתנים במחנה. בין היתר יוצג בתערוכה אחד הביתנים ששימשו את האסירים, שיוטס במלואו במסגרת התערוכה אל המדינות השונות.

מנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, ד"ר פיוטר ציווינסקי, הסביר את ההחלטה לקיים בפעם הראשונה בהיסטוריה תערוכה נודדת שתביא את המראות של מחנה ההשמדה הגרמני למקומות נוספים בעולם.

"כיום, העולם נע בכיוון בלתי ברור. לכן אנו זקוקים להסתמך יותר ויותר על היסודות החזקים של הזכרון שלנו. אושוויץ-בירקנאו וטרגדיית השואה הם חלק מיסודות הזכרון האלו, שלא ניתן לעקוף אותם על ידי יצירת פנים חדשות לעולם. שום דבר אינו יכול להחליף ביקור באתר האותנטי של הפשע הגדול ביותר שהתרחש במאה העשרים. עם זאת, התערוכה הזו, אשר אנשים רבים ברחבי העולם יוכלו לראות במו עיניהם, יכולה להוות קריאת השכמה עצומה עבור כולנו נגד בניית עתיד המבוסס על שנאה, גזענות, אנטישמיות וזלזול ללא סוף באדם אחר", אמר ציווינסקי.

לואיס פריירו, מנהל התערוכה הנודדת, הוסיף כי "התערוכה תציע מסע בטבעו של המין האנושי, במסעו דרך ההיסטוריה הכפולה של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו: אושוויץ כמקום פיזי, ואושוויץ כסמל ומטאפורה לברבריות חסרת הגבולות של המין האנושי.

''התערוכה גם תציב את אושוויץ-בירקנאו בהקשר ההיסטורי שלו, ותאפשר למבקרים להבין את ההיסטוריה של העיירה אושוויצ'ים לפני פריצתה של מלחמת, הסביר.