העתיקות שנתפסו
העתיקות שנתפסוצילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות

המשטרה פשטה בשעות הבוקר המוקדמות (ראשון) על בתיהם ועסקיהם של חמישה סוחרי עתיקות ערבים תושבי מזרח ירושלים החשודים בעבירות מס רחבות היקף.

הפשיטה בוצעה במסגרת פעילות משותפת עם היחידה לחקירות מס הכנסה בירושלים והדרום ברשות המסים ו'היחידה למניעת שוד' ברשות העתיקות.

לפני מספר חודשים ערכה רשות העתיקות חקירה משותפת יחד עם גורמי אכיפה מארה"ב. במהלך החקירה הועבר למשטרה ולרשות המסים מידע לפיו מספר סוחרי עתיקות ישראלים מנפיקים קבלות וחשבוניות, על פי החשד 'פיקטיביות', בגין עתיקות שנמכרו על ידם לכאורה לגורם שלישי בארה"ב ב- 7 השנים האחרונות.

החקירה העלתה כי היקף העסקאות עלה על 20 מיליון דולרים וכי החשבוניות שהונפקו על ידי הסוחרים סייעו לגורם האמריקאי לקבל החזרי מס בהיקפים גדולים, כאשר חלק מהסכום שקיבל הועבר על ידי האחרון לחשודים.

חלקי קלף עתיקים שנתפסו
חלקי קלף עתיקים שנתפסוצילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות

מידע זה הוביל לפתיחתה של חקירה סמויה בה נאספו ראיות רבות תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, דבר שהוביל לגיבוש תשתית ראייתית נגד הסוחרים.

בליל אמש פשטה המשטרה בשיתוף עם היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ורשות המיסים על בתיהם ועסקיהם של הסוחרים, במהלך הפשיטה נעצרו החשודים ובמהלך חיפוש שנערך בבתיהם ובחנות שברשותם נתפסו ראיות וממצאים בהם סכום כסף על סך כ – 800 אלף ש"ח במזומן ובמטבע זר, 2 רכבי יוקרה, עתיקות החשודות כגנובות וחשבונות בנק שהוקפאו לצורכי חקירה.

העתיקות שנתפסו כללו חלקי קלף עתיקים כתובים בעברית, ארמית, יוונית ולטינית, כלי נשק עתיקים, פריטי פיסול מהתקופות ההלניסטית והרומית, ציור קיר ברמה אומנותית גבוהה, כלי חרס וצלמיות ומטבעות ברונזה, כסף וזהב רבים. עם מעצרם הובאו הסוחרים לחקירה במחלק ההונאה בירושלים, שם נחקרו בחשד לעבירות מס, הלבנת הון וזיוף מסמכים. היום, יובאו החשודים בפני בית המשפט, שם תבקש המשטרה להאריך מעצרם.

צילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות
צילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות