אלוף במיל' עוזי דיין
אלוף במיל' עוזי דייןצילום: יוני קמפינסקי

ברחבי הארץ מתקיימים הערב (שני) אירועי "הלילה לא לומדים תורה", זו השנה ה-18, ביוזמת כנס שדרות לחברה והמכללה האקדמית ספיר.

השנה, לקראת חגיגות 70 שנה למדינת ישראל יערכו האירועים סביב השיח הציבורי הקוטבי בנוגע ליחסי דת ומדינה וישראל כמדינה דמוקרטית.

נשיא כנס שדרות לחברה, האלוף במיל' עוזי דיין, אומר לערוץ 7 כי האירועים סביב הר הבית לא ייעדרו מהדיונים הערב. "אנחנו משתדלים בכל שנה לבחור נושא שיהיה רלוונטי לעבר, להווה ולעתיד. השנה ההווה התנפל עלינו לאור מה שקרה בהר הבית והדיונים יהיו סביב הסטאטוס קוו בהר הבית.

''אני מניח שיישמעו הערב קולים שונים ומגוונים, אבל לי יש דעה ברורה בנושא, צריכים לתת ביטחון על הר הבית אבל גם לאזרח את הר הבית, לפתוח אותו לטיולים וסיורים מכל העולם. היום הרוב הולכים לבקר רק את קיר התמך המערבי של הר הבית ובלי להעליב את המקום המקודש הזה, הסיפור האמיתי הוא הר הבית ולא הכותל".

לדבריו הסטאטוס קוו מחייב גישה חופשית לכל בני הדתות להר הבית, "בנוסף לטיולים במקום צריכים לשמור גם על חופש דת לכל הדתות וכמו שיש במערת המכפלה זמני תפילה לכולם כך צריך להיות בהר הבית, ולא שהיום יהודים לא יכולים לעמוד בהר הבית ולהזיז את השפתיים.

''אבל קודם כל אנחנו צריכים להחליט ולהסכים בינינו לבין עצמנו, לצערי אפילו על הכותל המערבי אנחנו לא יכולים להסכים", אומר דיין.

סגן הרמטכ''ל לשעבר משוכנע שהר הבית היה מתוייר יותר לו היה בחו"ל, "שבעים וחמישה אחוזים מהישראלים היו במנהטן ובהר הבית היו רק כמה אלפים. איך זה שאנחנו לא הולכים למקום הכי מסקרן מדהים, רגיש וגם נפיץ? אני את כל האורחים שלי מחו"ל קודם לוקח להר הבית ובלי לעשות תקשורת או פרסום.

''זה מקום מדהים וצריכים להפוך אותו למרכז תיירות לכולם כפי שקיים היום במערכת המכפלה ששם אגב יש סדרי תפילה וביקור מסודרים בזכות הנחישות, וגם לצערי בעקבות הרצח המזוויע של ברוך גולדשטיין".

דיין מאמין שבסופו של דבר אפשר יהיה להגיע להסכמה גם במחלוקת על התפילות בכותל המערבי, "צריך ליישם שם את השיר של יהודה עמיחי, שנינו יחד וכל אחד לחוד. אבל לשם כך צריכים דמות כמו הרב קוק שתוכל להביא את כל הצדדים להגיע להסכמות והבנה שהכותל שייך לכולם ולראות איך אפשר לחלק את הזמן והמקומות לכולם".