להקת נגה
להקת נגהצילום: מירי צחי

שר החינוך נפתלי בנט הודיע הבוקר (שני) על זכייתו של חתן פרס השר למפעל חיים, יוצרים בתרבות יהודית לשנת תשע"ז - שלמה גרוניך.

כמו כן, הודיע השר בנט על זוכי פרס השר בתחום המחול לשנת תשע"ז - להקת המחול נגה, ושלמה ממן.

השר בנט בירך את הזוכים על תרומתם רבת השנים לתרבות היהודית: "הזוכים הוכיחו שאמנות היא שליחות, היא גשר שמחבר בין עולמות ומנגיש את היופי של היצירה היהודית לכל עם ישראל. שלמה גרוניך הוא יוצר מוכשר עם נשמה גדולה. הוא שם בקדמת הבמה את עושרה של תרבות יהדות אתיופיה, וידע ליצור גוון יהודי-ישראלי ייחודי ששבר מחיצות ונכנס ללבבות. הזוכים בתחום המחול הטביעו חותם יהודי-ערכי בנוף הישראלי, ועל כך הם ראויים לכל פרס".

פרס שר החינוך לתרבות יהודית ניתן ליוצרים בתחומי התרבות היהודית: ביצירה מתחום התיאטרון, קולנוע, מוזיקה, מחול, ספרות, שירה ומפעל חיים. הפרסים נועדו לבטא את הוקרת עם ישראל ליוצר בתרבות היהודית. בנוסף מוענק פרס מפעל חיים על תרומה חשובה לתחום התרבות היהודית בישראל.

באשר לשלמה גרוניך, ועדת הפרס ציינה בנימוקיה: "שלמה גרוניך היה הראשון להציף את סיפורה ותרבותה של יהדות אתיופיה ולהנגיש נתח שלם של תרבות יהודית שהייתה חבויה - לציבור הישראלי. בנוסף, חלק מכובד מהיצירה של גרוניך נוגעת במקורות היהודיים והישראלים. הוא השכיל לקדם את פועלו ואת הפרויקטים שלו באופן פורץ דרך, וראה בכך מפעל חיים".

באשר ללהקת המחול נגה, ועדת הפרס ציינה בנימוקיה: "נגה להקת מחול היא חלוצת להקות המחול הדתיות הפועלות כיום, ועצם הקמתה היוותה פריצת דרך למחול האמנותי במגזר הדתי בפרט, וחידוש בזירת המחול הישראלית והעולמית בכלל. הלהקה מהווה גשר אמנותי וחברתי לקהלים, לציבורים ולמגזרים שונים. נשים חילוניות, חרדיות ודתיות, יושבות באולם המופעים שכם אל שכם ויחד נחשפות ומתבשמות מעשייה ברוכה זו".

באשר לשלמה ממן, ציינה ועדת הפרס: "שלמה ממן מאושיות המחול הישראלי בארץ, מביע ערכי המסורת היהודית העם והארץ במחול ובזמר שלצליליו חוברו הריקודים. שלמה הוא כוריאוגרף ומנהל להקות שהטביע חותמו בהטמעת ערכים יהודים ישראלים בפולקלור של מדינת ישראל. הוא מהווה מקור בלתי נדלה של יצירה והשפעה על היוצרים, מאז תחילת יצירתו בשנות השבעים של המאה הקודמת ועד היום".

ראש החוג למחול במכללת אורות ישראל, ד"ר טליה פרלשטיין, אמרה בעקבות ההודעה על הזכייה כי " 'נגה להקת מחול' על כל המשתמע ממנה – עצם קיומה, הופעותיה והיחס החם שבו היא זוכה – מהווה ביטוי לתהליך של שינוי והתחדשות המתרחשים בחברה הדתית, אשר חלק בלתי נפרד ממנו מתבטא בגילוי ובגיבוש של זהות נשית יהודית עכשווית".

פרופ' יובל סיני, נשיא מכללת אורות ישראל אמר כי "אנו גאים בלהקה אותה יצרנו במכללה על ההישג המרשים אליו הגיעה. מדובר בלהקה יוצאת דופן ופורצת דרך הנותנת לבנות מכל המגזרים את ההבנה שהמחול יכול להיות רלוונטי לכל שלב בחיים ולכל תפיסת עולם".