תערוכה לזכרו של וולנברג
תערוכה לזכרו של וולנברגצילום ארכיון: רויטרס

בני משפחתו של ראול וולנברג הגישו עתירה לבית המשפט במוסקבה בה הם דורשים כי הרשויות ברוסיה יפתחו בפניהם את ארכיוני הק.ג.ב שנותרו חסויים עד היום.

בני המשפחה מבקשים לגלות האם וולנברג אכן מצא את מותו מדום לב בכלא כפי שטענו ראשי ברית המועצות, או שהוצא להורג על ידי אנשי ק.ג.ב כפי שנטען על ידי מספר עדי ראייה.

עקבותיו של וולנברג, דיפלומט שבדי שניצל את מעמדו על מנת להעניק דרכון שבדי לאלפים מיהודי הונגריה ובכך הציל את חייהם, נעלמו בחודש ינואר 1945 לאחר שהצבא האדום כבש את בודפשט.

בשנת 1957 הודיעו שלטונות ברית המועצות כי וולנברג מצא את מותו בבית הכלא "לוביאנקה", ששימש גם כבניין המפקדה של הק.ג.ב באותם ימים, כתוצאה מדום לב בו לקה בתאריך 17 ביולי 1947.

אלא שבני משפחתו של וולנברג סירבו לקבל את ההודעה ודרשו לפתוח את ארכיוני הק.ג.ב במטרה לגלות מה עלה בגורלו. לאחר שהשלטונות הרוסיים סירבו לעשות זאת במשך שנים ארוכות, הודיעה משפחת וולנברג על הגשת התביעה נגד רוסיה בבית המשפט במוסקבה.

בני המשפחה מבקשים לבדוק במיוחד טענות של היסטוריונים כי בכלא "לוביאנקה" היה אסיר שזכה לכינוי "אסיר מספר 7", שנחקר על פי העדויות שישה ימים לאחר ההודעה על מותו של וולנברג, וכי "אסיר מספר 7" היה וולנברג עצמו שהיה עדיין בחיים.

בני המשפחה גם מצטטים הודעה של ראש ועדת חקירה רוסית שבדקה את תעלומת וולנברג, וטען בשנת 2000 כי "יתכן מאוד כי וולנברג הוצא להורג על ידי סוכני ק.ג.ב בכלא בשנת 1947".

אחייניתו של וולנברג, מארי דופוי, אמרה כי "החיפוש שלנו אחר תשובות יימשך עד שנדע מה קרה לראול וולנברג, ומדוע".

עורך הדין איוון פבלוב, המייצג את בני משפחת וולנברג, אמר כי "בני המשפחה של וולנברג הגישו את התביעה בבית המשפט במוסקבה בדרישה להורות לשרות החשאי הנוכחי של רוסיה, FSB, להתיר להם גישה למסמכים המקוריים על גורלו של וולנברג. לא מדובר רק בשימור הזיכרון של אדם יוצא דופן, אלא גם בניסיון נוסף להילחם על חוסר הנגישות לארכיוני הק.ג.ב".