הדגל האסור
הדגל האסורצילום: פלאש 90

הנהלת צעדת הפמיניסטיות של שיקגו הודיעה שתאפשר לשאת סמלים יהודיים לאחר שצייצה תחילה כי היא אוסרת על כך.

ההנהלה היא חלק מתנועה עולמית שמארגנת צעדות של נשים בלבוש בעייתי המכונות "סלאטווק", במחאה על מה שהן מכנות "תרבות אונס" שקיימת כביכול במערב. המארגנות מפגינות במקביל אהדה רבה לתרבות האיסלם, תוך התעלמות תמוהה מהתייחסותו של זה לנשים.

ההחלטה הראשונה, לאסור על סמלים יהודיים, באה בעקבות החלטה דומה של צעדה פמיניסטית אחרת שנערכה בשיקגו – צעדת הלסביות – להוציא משורות הצעדה שלוש נשים שנשאו את דגל הקשת של תנועת הגייז, כשעליו מגן דוד לבן.

המחלוקת סביב הסמלים נובעת מהתנגשות בין התנועה הפמיניסטית שהולכת ומקצינה שמאלה, לבין היהודים שמהווים לאורך עשרות שנים מרכיב מרכזי בתנועות השמאל הקיצוני.

אחת ממארגנות הצעדה, המתוכננת להיערך בעוד כעשרה ימים, אמרה לעיתון "הארץ" שהתנועה צריכה לפייס את הקהילה היהודית, בעקבות מעשים שפגעו בה. "אנחנו לא אוסרים על שום סמל ושום סוג של דגלים של אתניות או מורשת", אמרה המארגנת, המכונה "רד". לדבריה, הציוצים נגד מגיני הדוד פורסמו ע"י צוות המדיה החברתית של הארגון ללא רשות מההנהלה.

"כאדם פמיניסטי בעצמי, יש לי רגשות עזים מאוד לגבי שחרור פלשתיני והתנגדות יהודית רדיקלית", הסבירה. "אבל אני כן חושבת שאנו בצעדת סלאטווק צריכים להתנצל, בשל הבלבול סביב כמה מהציוצים שלנו".