נר נשמה
נר נשמהצילום: איסטוק

רעיה יגלום, נשיאתה השלישית של תנועת ויצו העולמית בין השנים 1970-1996 נפטרה הבוקר (רביעי) בת"א, בגיל 98.

יגלום, ממנהיגותיה הבולטות של ויצו ופילנטרופית גדולה פעלה בארץ ובתפוצות למען מדינת ישראל.

היא נולדה ברומניה בשנת 1919. ב-1940 עלתה לבדה ארצה ונישאה לתעשיין הישראלי יוסף יגלום. בשנת 1941 החלה לפעול בויצו ומילאה בהתנדבות שורה של תפקידים בארגון.

משנת 1947 ועד קום המדינה שירתה ב"הגנה" וסייעה לפעילות ההעפלה. בשנת 1956 נבחרה יגלום כחברה בהנהלת ויצו העולמית ובשנת 1961 כיהנה כיו"ר הנהלת ויצו העולמית, במשך 9 שנים. ב-1970 נבחרה לנשיאת ויצו העולמית ושימשה בתפקיד עד 1996. מאז כיהנה כנשיאת כבוד של הארגון.

במסגרת תפקידיה בויצו עסקה יגלום בהקמת מפעלי רווחה וחינוך בכל הארץ ויזמה הקמתם של עשרות מוסדות למען ילדים, נשים ובני נוער.

בין המוסדות נמנים מעונות יום לגיל הרך, מרכזים וכפרי נוער, מקלט לנשים מוכות, בית אבות, מרכזים להכשרה תעסוקתית של נשים ונערות, מסגרות חירום לילדים ונוער בסיכון ועוד רבים אחרים.

כמנהיגת תנועת נשים בינלאומית פעלה יגלום בזירה הבינלאומית והקימה פדרציות של ויצו בכל רחבי העולם. במסגרת עשייתה פעלה מול ראשי מדינות, בין השאר מול ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר, נשיאי צרפת, ראש ממשלת ברית המועצות ועוד. רעיה נודעה בפעילותה הענפה למען יהודי ברה"מ ופעלה יחד עם הגופים הציוניים לשחרורם של אסירי ציון.

במקביל לעשייתה בתנועת ויצו כיהנה יגלום בהנהלות המוסדות הציוניים החשובים בהם הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית והוועד הפועל הציוני,והיתה סגנית נשיא הקונגרס היהודי העולמי בישראל.

היא פעלה יחד עם מנהיגים גדולים של ההיסטוריה היהודית והציונות במאה העשרים כמו דוד בן גוריון, זאב זבוטינסקי, חיים וורה וייצמן, משה שרת, מנחם בגין, שמעון פרס ועוד רבים.

יגלום ובעלה יוסף, נודעו גם בשל נדיבותם הגדולה למוסדות אקדמיה ותרבות בישראל. יגלום ישבה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית והיתה פעילה בהנהלת מוזיאון ישראל, התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומוזיאון תל אביב.

פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית אמרה,"רעיה יגלום מנהיגה פורצת דרך ואחד הסמלים המובהקים של מנהיגות נשים חזקה בישראל ובעולם היהודי. היא הקדישה את חייה לפעילות ציבורית והייתה לכוח המניע של תנועת ויצו. בעשייתה למען מדינת ישראל והחברה הישראלית הטביעה את חותמה בחייהם של ישראלים רבים כל כך וכולנו חבים לה על תרומתה לביסוס מעמדה של ישראל בעולם וליצירת חברה שוויונית וצודקת יותר".