העיר ורשה
העיר ורשהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדה מיוחדת של הפרלמנט הפולני בודקת בימים אלו את האפשרות להגיש תביעת פיצויים נגד גרמניה בגין הנזקים שנגרמו לה במהלך מלחמת העולם השנייה והקורבנות הרבים שהמלחמה גבתה.

בפולין ציינו אתמול (שלישי) 73 שנים למרד ורשה שהתרחש בשנת 1944. במהלך האירועים לציון המרד סיפר ארקדיוש מולארצ'יק, חבר מפלגת השלטון "חוק וצדק" כי פולין מתכוונת להגיש תביעת ענק לפיצויים מגרמניה על נזקי וקורבנות המלחמה.

"כמעט שישה מיליון פולנים נהרגו במהלך המלחמה בין 1939 ועד 1945. אנו מתכוונים לבקש פיצויים על הנזקים ועל הקורבנות האלו. זוהי חובתנו המוסרית לקורבנות המלחמה", אמר מולארצ'יק. הוא הוסיף כי עד אמצע חודש אוגוסט יחליט הפרלמנט הפולני האם להגיש את התביעה נגד גרמניה.

מנהיג מפלגת "חוק וצדק" ירוסלב קצ'ינסקי, אישר כי הממשלה הפולנית מתכוונת להגיש תביעת ענק לפיצויים מגרמניה. "אנו מדברים כאן על סכומי עתק, וגם על העובדה כי במשך שנים רבות גרמניה סירבה לקבל אחריות על מלחמת העולם השנייה" אמר קצ'ינסקי.

גם שר ההגנה הפולני התייחס לתביעה הפולנית מגרמניה ואמר כי "הגרמנים צריכים לשלם את החוב הנורא שהם חייבים לעם הפולני ולאנושות. אין ספק שהחודשים הראשונים של מרד ורשה היו רצח עם. זה לא היה חלק ממאבק נגד מורדים. אנשים פשוט נרצחו, בית אחר בית, דירה אחר דירה".

במרד נגד הגרמנים בורשה נרצחו על פי ההערכות 18 אלף לוחמים פולניים ועוד 200 אלף אזרחים.