לקצץ את ההגירה. טראמפ
לקצץ את ההגירה. טראמפצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב טראמפ הציג אמש (רביעי) בסנאט הצעת חוק חדשה אשר מטרתה להביא לשינוי מעמיק במדיניות ההגירה של ארה"ב.

את הצעת החוק הגישו הסנטורים הרפובליקאים, טום קוטן מארקנסו ודיויד פרדו מג'ורג'יה.

טראמפ הציג הצעת החוק לפיה, יש לקצץ בלפחות בחצי מכמות המהגרים החוקיים- כמיליון זרים בשנה, שמקבלים גרין כארד המעניק להם מעמד של תושבי קבע בארצות הברית.

טענת הנשיא היא כי הצמיחה המהירה של ההגירה החוקית במשך חמשת העשורים האחרונים פגעה בהזדמנויות עבודה שוות לעובדים אמריקאים ואפשרה למספר הולך וגדל של מהגרים להגיע למדינה כדי לעבוד בצורה חוקית או להצטרף לקרובים שכבר גרים במדינה כחוק.

עוד בהצעת החוק, קיצוצים דרסטיים בהגירה על בסיס קשרי משפחה. כיום המדיניות מאפשרות לאחים ולילדים מבוגרים של אזרחי ארה"ב ותושבים חוקיים להגיש בקשה לתושבות קבע.

זכויות אלה יצומצמו דרמטית ואף יבוטלו לחלוטין בנסיבות מסוימות. חשוב לציין כי קרובים מדרגה ראשונה לא יפגעו, אך גיל הזכאות לילדים של אזרחים אמריקאים יופחת לעד גיל 18 לעומת עד גיל 21 כיום.

בנוסף, קורא טראמפ לביטול הגרלת הגרין קארד השנתית, במסגרתה זכו בכל שנה כחמישים אלף מהגרים באשרת שהיה ועבודה בארה"ב אחרי שעמדו בקריטריונים נמוכים יחסית. הצעת החוק אף מגבילה את מספר הפליטים הזכאים לגרין קארד לחמישים אלף בשנה.

נראה כי הבשורה הדרמטית ביותר בהצעת החוק נוגעת למועמדים להגשת בקשה לגרין קארד על בסיס העסקה. על פי ההצעה, תשונה השיטה הנהוגה כיום לפי קטגוריות ותוחלף בשיטת ניקוד חדשה. השיטה המופנית כלפי אזרחי כל העולם תגביל את מספר הזכאים לגרין קארד על בסיס תעסוקה בכל שנה ל 140,000 בלבד. השיטה תתבסס על נקודות זכות שיוענקו על פי מספר קריטריונים כמו רקע אקדמאי, בקיאות בשפה האנגלית, השקעה במדינה, הצעת עבודה בעלת שכר גבוה ואפילו גיל המועמד.

עו"ד שלומי אטש מציין כי, מדובר בשינוי מרחיק לכת שיצמצם באופן דרמטי את מספר המהגרים החוקיים בכל שנה, שכיום מתבססים על הצעות עבודה, יכולות מיוחדות, הישגים בתחומים שונים, השקעה ועוד. נראה שצפויה התנגדות עזה לחוק מצד המפלגה הדמוקרטית, ארגונים לזכויות מהגרים, גופים משפטיים ואף מצד חברים במפלגה הרפובליקנית המייצגים מדינות בעלי מספר רב של מהגרים.