טראמפ ומקמאסטר
טראמפ ומקמאסטרצילום: רויטרס

האם ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) של ארה"ב, הגנרל הרברט מקמאסטר, נמצא "על קרח דק" בבית הלבן? כך טוענים מתנגדיו של מקמאסטר.

ואולם, הנשיא, דולנד טראמפ, שלח ביום שישי הודעה ל"ניו יורק טיימס" בה כתב: "הגנרל מקמאסטר ואנוכי עובדים טוב מאוד ביחד. הוא איש טוב והוא מאוד פרו-ישראלי. אני אסיר תודה לו על העבודה שהוא ממשיך לעשות בשירות המדינה שלנו".

מקמאסטר פיטר באחרונה שלושה אישים מהמל"ל. המשותף לשלושתם – קו תקיף נגד איראן, המנוגד לקו המתון יחסית של מקמאסטר.

בחודש שעבר חבר מקמאסטר לשר החוץ, רקס טילרסון, ולשר ההגנה, ג'יימס מאטיס, בהמלצה לאשרר את הסכם הגרעין עם איראן לשלושה חודשים נוספים. הנשיא טראמפ קיבל את ההמלצה למרות שנטה תחילה שלא לאשרר את ההסכם.

כעבור כמה ימים דווח שטראמפ אישר ליועצו האסטרטגי הבכיר, סטיב באנון, להקים קבוצה יריבה בתוך הבית הלבן, שתפעל למצוא דרך לסגת מההסכם עם איראן. באנון נדחק מהמל"ל עם כניסתו של מקמאסטר לניהול המועצה.

מאמאסטר פיטר בשבוע שעבר את עזרא כהן-ווטניק, מי שהיה מנהל המודיעין הבכיר במל"ל ונחשב נאמן לטראמפ. מקמאסטר ניסה לפטר את כהן-ווטניק לפני כחמישה חודשים אך המהלך נחסם ע"י באנון וג'ארד קושנר – האחראי הבכיר על מדיניות המזרח התיכון בממשל.

לפני כן פיטר את ריץ' היגינס, האחראי על תכנון אסטרטגי במל"ל ובעל ברית של באנון, ואת דרק הארווי, מי ששימש כיועץ בכיר לנושא המזרח התיכון ועוזר מיוחד לנשיא. כאמור, שלושת המפוטרים תומכים בקו תקיף מול איראן.

מקמאסטר חוטף ביקורת גם בשל מה שמבקריו מגדירים כהתקדמות האיטית מדי במלחמה באפגניסטן.