אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את המדיניות הלאומית ל"הזדהות בטוחה", שמגדירה את האופן בו מאמתים את זהותו של אדם לצורך קבלת שירותים ממשלתיים.

מימוש המדיניות להזדהות בטוחה תהווה תשתית אשר תאפשר מתן שירותים דיגיטליים, אשר עד היום לא התאפשרו בשל אי היכולת לזהות את מקבלי השירות באופן בטוח ואמין.

נתניהו הסביר בישיבת הממשלה, "הכוונה לתת שירות טוב יותר לאזרח דרך הטלפון הסלולרי, דרך המחשב, בידיעה שמדובר באותו אזרח ולא במישהו אחר. כלומר, יש צורך לתת שירות טוב, נגיש, מהיר לאזרח ולהגן עליו מפני גניבת זהותו, דבר שהופך להיות מאוד נפוץ במדינות העולם. אמצעי ההזדהות המרכזיים הם תעודת זהות חכמה ואמצעים ביומטריים וטכנולוגיים אחרים. האזרח הוא הלקוח, האזרח צריך להיות בטוח, ואנחנו נקדם היום תוכנית לאפשר באמת התפתחות גם בנגישות וגם בבטיחות של האזרח למוסדות השונים".

במסגרת ההחלטה נקבע כי צוות בינמשרדי יגבש תכנית עבודה ליישום המדיניות אשר תעמיד את האזרח במרכז, תביא לשיפור השירות לציבור בכלל ולתושבי יישובי הפריפריה בפרט, וכן יפעל לשילובו של המגזר הפרטי בתוכנית. תעודת הזהות החכמה תהווה אמצעי מרכזי במימוש המדיניות, כולל התאמת השימוש בתעודת הזהות למכשירים ניידים.

המדיניות להזדהות בטוחה, גובשה על ידי צוות בין-משרדי בהובלת היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים במטה הסייבר הלאומי, ובהיוועצות עם מנהלי תכניות מקבילות במדינות מובילות (ארה"ב, בריטניה, קנדה, דנמרק ונוספות).

הזדהות בטוחה תאפשר גם למגזר הפרטי להתבסס על עקרונות המדיניות הלאומית לצורך מכירת ואספקת מוצרים ושירותים, השגת יתרונות כלכליים, להקל על "עשיית עסקים", לשפר את הרווחיות, להפחית את היקף תופעת הונאת הזהות (Identity Fraud), תוך תאימות בינ"ל ושיפור יכולת התחרות של מדינת ישראל למול כלכלות אחרות בעולם.

המדיניות שאושרה מורכבת מכמה עקרונות, שהבולטים בהם הינם: שימושיות ופשטות, הגנת סייבר ואבטחת המידע ושמירה והגנה על הפרטיות, וכל שירות ממשלתי אשר יסופק בעתיד באופן דיגיטלי יחויב לעמוד בעקרונות אלו.

ממחקרים ונתונים שנאספו בחו"ל עולה כי אימוץ של הזדהות בטוחה חוסך לכלכלות במערב מיליארדי דולרים בשנה, ועד כ- 2% מהתמ"ג.

ראש מערך הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה, הוסיף "אנו ממשיכים במהלכים למתן כלים אשר יאפשרו זיהוי בטוח ואמין במרחב הסייבר, אשר טומן בחובו הזדמנויות רבות, הרבה מעבר לסכנות שבו. אימוץ המדיניות של הזדהות בטוחה יאפשר לממשלה ולמשק לספק שירותים טובים יותר ורבים יותר, יסייע בצמצום הבירוקרטיה ויחסוך מיליוני שקלים למשק, והכל כמובן תוך הקפדה על הגנת הסייבר ושמירה על הפרטיות".